M 494.001 Kres, světla, zvuk
Před časem firma Kres vyrobila exkluzivní sérii modelu SVT 137 ve verzi M 494.001. Modrý blesk si pořídilo zřejmě nemálo modelářů, protože od té doby se mě stále někdo ptá jak model ozvučit, jaký dekodér použít. Jednu soupravu jsem pro tento účel měl k dispozici, mohl jsem tak napsat článek.
Pár slov k modelu
Pěknou recenzi napsal kolega Trainmaniak, popíšu jen pár poznatků z provozu. Stejně jako u soupravy VT175 je i zde vložený vůz bez sběračů. Odběr proudu je řešen pouze ze zadních podvozků čelních vozů, což je však naprosto nedostatečné. U modelů této cenové kategorie to jednoduše nepochopím. Sběrače coby náhradní díly přijdou asi na 160 Kč a zcela zbytečnou práci s rozebíráním celého vozu. Ale pro bezproblémový provoz se to vyplatí.
Jednotlivé vozy jsou propojeny konektorem, který kromě spojení tvoří i elektrické propojení. Je to vymyšleno dobře, ale jednu nedokonalost to má. Spojení nemá oproti VT175 žádnou vůli, souprava má kvůli tomu problémy na místech se zlomy nivelety. Tady je ale třeba jedině upravit koleje, něco podobného řešili i kolegové hánulkáři.
Model je nabízen v analogové, digitální verzi s dekodérem FlexDec a a zvukové verzi. Tento dekodér je přímo součástí desky s osvětlením a umožňuje nespočet funkcí světel celé soupravy. Cenový rozdíl oproti analogové verzi navíc není moc velký, takže kdo uvažuje o digitalizaci, měl by si pořídit tuto verzi. S obyčejným dekodérem je možné pouze zapnout světla v celé soupravě na F0, FlexDec umožňuje toto:
F0 | přední čelo bílá/červená |
F1 | zadní čelo bílá/červená |
F2 | nižší jas pozičních světel – dálková |
F3 | interiér – celá souprava |
F4 | posun – bílé poziční na obou čelech + poloviční rychlost |
F5 | stanoviště přední |
F6 | stanoviště zadní |
F7 | koncovky vpředu |
F8 | koncovky vzadu |
F9 | výstraha vpředu |
F10 | výstraha vzadu |
F11 | interiér prvního vozu |
F12 | interiér druhého vozu |
F13 | interiér třetího vozu |
Zvuková verze
Ozvučený model je stejný jako digitální, má navíc pouze zvukový modul. Neměl jsem možnost to slyšet naživo, kvalita zvuku z videa výrobce mě ale rozhodně nenadchla a cenový rozdíl přes 6000 Kč za pouhý zvukový modul je zarážející. Za tuto cenu si můžeme dát do obou čelních vozů po jednom dekodéru Zimo a pořád to bude o víc než tisícovku levnější !
Ozvučení dekodérem Zimo
Model rozebereme odklopením střechy a vycvaknutím tří západek nad plošným spojem. Pak se jednotlivé části uvolní. Dekodér MX648 se vejde do vaničky nad motor, musíme z ní jen odstranit přilepené závaží. Reproduktor vejde do nástupní plošiny, jedna přepážka musí jít pryč. Oranžový a šedý drát připojíme k motoru, černý a šedý protáhneme stropem a přiletujeme na příslušná místa. Původní vodiče k motoru je nutné z plošného spoje odletovat.
Při programování je nutné pamatovat na to, že ve voze jsou dva dekodéry. Základní CV je možné zapisovat společně, ale pozor na stejná CV, která jsou v obou dekodérech pro jiné funkce, např. světla. V tomto případě je nezbytné dekodéry zapojit a programovat zvlášť. I zvuky se musí nahrát do dekodéru před jeho zapojením.
Zvukový projekt
Otázkou bylo jaké zvuky vůbec použít. Neexistuje žádný zvukový záznam jednotek Köln, v Německu mají tuším v provozním stavu pouze jednu jednotku typu Hamburg (u nás řada M 297.0), která má motory K 12 V 170 DR, tzn. stejné jako naše „dvaašedesátky“. Z výroby měly jednotky motory Maybach, podle různých nepotvrzených zpráv snad naše motory z těchto Maybachů vycházely. Jednotka M 494.001 měla silnější verze motorů. Těžko tedy něco vymýšlet, použil jsem zvuky motoru K 12 V 170 DR, houkačky a píšťaly z SVT137. Je jasné, že tento zvukový projekt se již řadí mezi částečně fiktivní, ale těžko mi někdo řekne, že takhle to nebylo. Je to spíš o citu zvukaře a použitém materiálu ve skládance.
Původně jsem chtěl vyzkoušet více variant ozvučení jako u modelu jednotky VT175, kde majitel požadoval zvuk v obou čelních vozech. U této soupravy by se to sice dalo také zrealizovat, ale v zadním voze není pro dekodér a reproduktor místo, rušilo by to pohled do interiéru. Oba vozy jsou také blízko sebe, takže výsledný efekt by asi nebyl moc patrný, nehledě na vysokou cenu za druhý dekodér.
Mapování funkcí
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
VT 137 (M 494.0) |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F4 | posun, poloviční rychlost | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F14 | trubka vlakvedoucího |
|
F15 | kompresor | po 120-200s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšování, spřáhlo Scharfenberg | |
F18 | rozvěšení, spřáhlo Scharfenberg | |
F19 | přepínání zátěž/bez záteže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuku |
Zvuková ukázka
první rozjezd – jeden motor, poté nastartování druhého motoru a druhý rozjezd
Tady ještě video
Petr Smutek
25 května, 2018 v 16:16
Existuje zvuk k V60 DB? Měla by mít motor Maybach GO 6. Ještě se podívám.
25 května, 2018 v 16:47
Existuje zvuk k V60 DB? Měla by mít motor Maybach GO 6 stejný jako Köln. Ještě se podívám. Zvuk Hamburgu(M297.0) s motory Maybach GO 5 tedy není, jen s našimi 12 V 170 DR? Do M297.0 byly montovány jako náhrada Maybachů nepřeplňované 12 V 170 DR.
25 května, 2018 v 17:03
Jak píšu v článku, těžko říct jaký zvuk motorové vozy měly, to už dnes nikdo neřekne. Pro ozvučení se dá použít jen to co mám, nahrávky V60 nemám.
3 listopadu, 2023 v 18:34
Dnes již ZIMO zvuk V60 DB má: viz Zimo database – Standard Gauge Diesel Locomotive DB BR 260 (V 60)
Jak psal Jindra je to v popisu k tomu zvuku.
3 listopadu, 2023 v 19:51
Zdenku, nevím jaký význam má reagovat na 5 roků starý příspěvek. V60 dnes mám taky, mezitím proběhl vývoj MS dekodérů a obrovský vývoj v mých projektech, tento konkrétní však nemám v plánu předělávat.