Stavba pojezdu pro lokomotivy T 466.0 ve velikosti TT
Před časem jsem popisoval stavbu pojezdu pro lokomotivy T 444.0,1 z náhradních dílů firmy Tillig. V tomto návodu se podíváme na výrobu pojezdu pro “Pielsticky” – lokomotivy T 466.0
Kromě řady T 466.0 platí rozměry upraveného rámu i pro řadu T 457.1 (731)
V následující tabulce uvádím potřebné náhradní díly. Budeme potřebovat stejné díly jako u pojezdu “karkulky”. Ceny se při každé objednávce liší o pár korun. Asi to záleží na aktuálním kurzu koruny.
k. číslo | název | cena za ks | počet | |
2 | 205507 | Rahmen 2, dek. | 245 Kč | 1 |
8 | 304670 | Motorhalter | 15 Kč | 1 |
13 | 200455 | Schalt, mont. | 135 Kč | 2 |
14 | 306700 | Kardanwelle | 24 Kč | 2 |
15 | 200456 | Motor, vollst. | 491 Kč | 1 |
19 | 303050 | Drehgestell, Teil A | 40 Kč | 2 |
20 | 303060 | Drehgestell, Teil B | 40 Kč | 2 |
21 | 322120 | Stirnrad z 20 | 30 Kč | 2 |
22 | 318660 | Zahnrad 20/13 | 15 Kč | 2 |
23 | 303040 | Zahnrad 15 | 20 Kč | 4 |
24 | 200421 | Stromfeder re, vollst. | 35 Kč | 2 |
25 | 200422 | Stromfeder li, vollst. | 35 Kč | 2 |
26 | 303070 | Drehgestellverkleidung | 30 Kč | 2 |
27 | 200419 | Treibradsatz m. Haltreifen | 65 Kč | 1 |
28 | 209120 | Treibradsatz | 65 Kč | 3 |
K rámu: Mnozí modeláři namítnou, že je zbytečné utrácet skoro 250 Kč, že by si rám vyrobili z kuprextitu. Má to ovšem své pro a proti:
+ téměř nulová pořizovací cena
– příliš nízká hmotnost kuprextitu, nutno dále řešit balast
– nesrovnatelně vyšší pracnost, otvory pro podvozky musí být přesné
– rám musí mít okolo podvozků určitou tloušťku, atd.
Dalších argumentů by se určitě našla řada, ale pořád mi vychází výhodnější obětovat 250 Kč a jedno odpoledne práce, než v průběhu stavby řešit problémy s nízkou hmotností nebo chodem podvozků, o čase ani nemluvě.
U objednávaného rámu pozor, je potřeba objednat rám k. č. 205507 !!! U lokomotivy V 100 existují dvě varianty: první má na bocích kryty a druhá verze je bez krytů, podobně jako u nás řada T 466.2 a T 448.0. My použijeme tu druhou verzi, protože budeme muset rám zúžit a ulehčíme si tak práci, viz níže.
Poznámka
Zhruba od roku 2005 je v nabídce firmy Tillig lokomotiva V100 v provedení START. Vzhledem k ceně 1300 – 1500 Kč je levnější použít přímo tento model na přestavbu, náhradní díly jsou dražší. Od roku 2010 nabízí DK-model mosazný rám vyřezávaný laserem, který je přímo určený ke stavbě pojezdu z dílu lokomotivy V100
FÁZE Č. 1 ÚPRAVA RÁMU
Lokomotiva T 466.0 má oproti V 100 delší vzdálenost otočných čepů a proto bude nutné rám rozříznout a nastavit. K tomu se dostaneme po vyfrézování.
Nejprve musíme uřezat čela, stejně tak je nutné odfrézovat rám po délce. Pokud máme správný rám (viz odstavec výše) budeme frézovat v podstatě jen část ochozu, který je tenký. U první verze rámu bychom museli odstranit materiál o tloušťce okolo 2 x 2 mm, což by bylo poněkud náročnější a při ručním pilování prakticky nekonečné. Ale jde to pochopitelně taky.
Dál můžeme přikročit k nastavení rámu. Rám rozřízneme na dvě části, mezi které vložíme hranolek z PVC o šířce přibližně 4,7 mm. O tuto vzdálenost se rám prodlouží. Všechny tři části k sobě přilepíme sekundovým lepidlem. Pro zvýšení pevnosti pak na spodní část rámu nalepíme obdélník z tabulky, kterým prakticky zakryjeme celý otvor uprostřed rámu. Použil jsem tabulku o délce 3 cm, která dokonale drží všechny 3 části rámu. Poté přikročíme k zabroušení vloženého hranolku PVC, aby měl stejné rozměry jako rám. Nakonec je třeba přilepit na přední část rámu zarážku (mezi motorem a setrvačníkem), kterou jsme před tím odfrézovali. Novou vyrobíme z tenké PVC tabulky. Nakonec ještě upravíme držák motoru, aby se vlezl do lokomotivy, musíme jej po stranách zúžit pilníkem. Musí lícovat s hranami rámu.
Pro lepení je vhodné použít sekundové lepidlo, ale gelové. Obyčejné není vhodné, je příliš řídké a schne prakticky okamžitě.
FÁZE Č. 2 SESTAVENÍ PODVOZKŮ
Vlastní sestavení podvozku zde ani nebudu popisovat, je to víc než jednoduché.
Masky podvozků můžeme buďto upravit a nalepit na podvozky (viz druhý obrázek) nebo oddělit střední část, která je drží a nalepit je pak samostatně.
FÁZE Č. 3 UMÍSTĚNÍ MOTORU A SESTAVENÍ POJEZDU
Před zkompletováním pojezdu nás čeká ještě jedna důležitá věc. Protože rám je teď o něco delší, musí se prodloužit jeden z kardanů. To provedeme tak, že kardan rozřízneme žiletkou a jako “prodloužení” použijeme kousek bužírky, např. izolace drátu vhodného průměru. Sestavený kardan nejprve vyzkoušíme a až potom oba kusy do bužírky vlepíme.
Nakonec ještě rám a spodky podvozků nastříkáme příslušnými barvami a pak už nic nebude bránit sestavení všech dílů. Motor uložíme na jeho místo, do rámu zasuneme podvozky a “zavážeme” zaklapnutím převodovek s kardany.
Poslední prací bude elektroinstalace. U modelu V 100 a prakticky všech nových tilligáckých lokomotiv je nad motorem plošný spoj, ke kterému jsou připájeny vývody od podvozků i motoru. Návod na výrobu plošného spoje a následnou digitalizaci modelu teprve chystám
Čili nejjednodušší způsob je propojit vodiče podvozků s příslušným vývodem motorku tenkým ohebným vodičem. Pojezd vyzkoušíme a jestli jezdí, natřeme v místech pájení vodičů barvou kvůli izolaci a můžeme nasadit skříň lokomotivy. Tu musíme ovšem taky z vnitřní strany natřít.
Pokud jsme vše zvládli, máme provozní Pielstick. Zbývá povrchová úprava. A návod jak na to je zde.
Díly jsem si objednal prostřednictvím pana Kresty z Bohumína. Rovněž se dají objednat přes Deltax – Všestary, nebo BDDP – Pečky (ceny BDDP Pečky jsou ale poněkud vyšší). Nesrovnatelně levnější by bylo koupit díly přímo v Německu, ale většina lidí takovou možnost asi nemá.
Závěrem jen podotknu, že model s takovým pojezdem je sice o něco dražší, ale jízdní vlastnosti, tažná síla a dojezd jsou prakticky stejné jako u továrního modelu.
Petr Smutek
18 září, 2010 v 15:25
To chce takyx nějakou pořádnou 740 (T448.0)
31 března, 2011 v 17:54
Já taky
15 dubna, 2015 v 14:31
Ahoj,
Jen pro upřesnění: Pokud ten hranolek do rámu je z tabulky položené vedle, tak to není PVC, ale polystyrén.
Jinak hezká práce.