Zvukový projekt 413.0 (BR 55)
O modelu lokomotivy BR55 a jeho mutaci 413.0 se vědělo dlouho před uvedením na trh. Na případné datazy modelářů ohledně zvuku jsem vždy odpovídal, že prostě nebudou, jelikož jediná zachovaná BR55 v provozním stavu neodpovídá přesně verzi modelu, ne tak ještě řadě 413.0.
Projekty z neautentických zvuků odmítám dělat, výhybám se však i polofikci. Názor jsem však musel částečně změnit z několika důvodů.
Aktualizace 27. 5. 2020
- nová verze projektů ve vyšší kvalitě pro dekodéry řady MX i MS
- nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
- pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
Prvním důvodem tvorby zvuků je vlastní model. V minulosti po mě několik zájemců chtělo jiný projekt, např. BR57 s tím, že si to vyladí sami. Po vyzkoušení tohoto řešení na kolejišti jsem zjistil hned několik problémů. Od vynechávajících výfuků s kadencí samopalu, přes nesprávné rychlosti až po osvětlení. A už vidím jak si to každý bude ladit, zvlášť pokud dostane zvuk přes prodejce, kde to nijak neovlivním a budou chodit dotazy, že něco nefunguje. A úprava projektu BR57 na míru modelu BR55 je přesně ta cesta, kterou jsem zavrhl.
Našel jsem jen jedno video řady BR55, konkrétně 55 2204. Jak jsem již napsal v úvodu, není to přesně to provedení jako model, ale je to také dvojčitý stroj a o zvukových rozdílech by se asi dalo dlouze polemizovat, nehledě na různé úpravy za provozu u ČSD.
U modelu Piko TT jsem nastavil maximální rychlost na 40 km/, středovou na 20 km/h. Výfuky parního stroje se s rostoucí rychlosti slévají a mají nižší hlasitost.
Jen náhodou jsem zjistil, že model má i osvětlenou kabinu. Všiml jsem si toho v okamžiku kdy se spustil zvuk přikládání uhlí s vazbou na výstup FA1. Světlo svítilo dle házení lopaty. To se ukázalo jako hlavní problém jiného projektu laděného pro jiný model. Tato funkce není v žádném CV, je dána přímo projektem. Bylo tak nutné ji zrušit.
Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
Funkce
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | přikládání uhlí |
po 50 – 100s |
F2 | — | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světlo v kabině |
|
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | trubka vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
model TT Piko
model H0 Piko
Zvukové ukázky
413.073
Petr Smutek
20 srpna, 2020 v 08:50
Zdravím Vás.
Na úvod chcem pochváliť zvuk do 413 – tky, ktorú som si len nedávno kúpil a v ktorej už mám od Vás zvuk. Je super, ako aj ostatné ktoré mám od Vás. Momentálne mám rozrobenú MUV – 69 z leptu, do ktorej som si poskladal pojazd od PG. Chcem sa Vás opýtať, či nemáte do MUV – ky zvuk. A ak by ste mal, poraďte mi nejaký menší dekodér , ktorý by sa do nej vošiel. MX 645 od ZIMO je dosť veľký.
Ďakujem
Peter Prešov
22 srpna, 2020 v 10:33
Dobrý den,
jsem rád, že se Vám zvuky líbí, k MUV by něco bylo – https://www.youtube.com/watch?v=dVDFMezvACI
Dekodér Zimo si musíte vybrat sám podle velikosti, která do modelu vejde. Na konkrétním typu nezáleží, Zimo jsou v principu všechny stejné. MX648 nebo 649, nejmenší je asi MX659, ale je to next18
29 prosince, 2020 v 09:17
Dobrý deň, mám otázku-aký dekoder Zimo ste použil do 413.0 v merítku TT od Piko? Vzhladom na to že Piko dodáva svoj dekoder ktorý presne pasuje do tendru. Zaujíma ma to nakolko plánujem ozvučiť tútú loko. Vďaka za odpoveď.
29 prosince, 2020 v 17:43
Dobrý den,
Zimo MX658n18, pasuje taky přesně.
19 října, 2021 v 05:46
Dobrý den,
413-ka je již moje třetí loko s Vašim zvukovým projektem, musím říct, že díky Vaší práci získává modelový provoz úplně nový rozměr. Mám k ozvučení, možná obecně k digitalizaci této lokomotivy jeden dotaz. Občas se mi lokomotiva zničehonic zastaví a sama se opět začne rozjíždět. Na webu jsem se dočetl
o nutnosti vyřazení kondenzátoru C4 na DPS. Jak to ale provést bez ztráty záruky ? Poradíte mi i jiné řešení ? Děkuji předem a ať se Vám daří.
19 října, 2021 v 14:04
Dobrý den,
ano, kondenzátor C4 na spodní straně DPS musí pryč. Zárukou bych si nelámal hlavu, toto by výrobce nezkoumal.