Aktualizace č. 16 a 17 – režim vlaku

Vývoj zvukových projektů se již blíží finálnímu stavu, už jsem neměl v plánu nějaké hromadné úpravy a vše dokončit verzí 16. Přesto ale technici občas do nového firmware přidají nějaké nové možnosti, které by za nějaké změny stály. Aspoň pro některé projekty.

 

 

Aktualizace č. 16 – kompresor

O této aktualizaci jsem ani psát nechtěl, je příliš technická a rozdílu si všimne snad jen skutečný strojvedoucí. Resp. všimne si spíš, že základní provedení není reálné.

Jeden z mých prvních skriptů se týkal spouštění kompresoru funkcí F15. Přidal jsem závislost na délce startu a zapnutém zvuku F8. Kompresor u motorové trakce zkrátka nemůže běžet bez motoru. Podrobný popis je v tomto článku.

Tento skript jsem nahradil mnohem propracovanější verzí, která obsahuje kromě ručního spuštění tlačítkem zejména logiku náhodného spouštění podle provozní situace. Při hlavní sadě zvuků jsou intervaly a délky normální, po překročení vyšší rychlosti se zkrátí. Po navolení zvuků bez zátěže F19 se naopak intervaly hodně prodlouží a zkrátí se délka samotného pumpování. Je tak pomyslý rozdíl mezi soupravou a sólo lokomotivou.

Zvuk se spustí náhodně po zastavení a odbrzdění, případně při stání. U parních lokomotiv je nastavení mírně odlišné, v reálu kompresor obsluhuje topič a zpravidla ho spustí ještě za jízdy

 

Aktualizace č. 17 – režim vlaku

Toto je zatím jen náhled nových možností. Stávající funkce F26, 27 a 28 slouží k zapnutí zvuků brzdových zdrží soupravy. Je to jen zvukový efekt. Nyní k tomu lze přidat změny rozjezdové křivky a několika různých zvuků pod tlačítkem F12. Tlačítka F26-28 tak fungují jako předvolba typu vlaku:

Základ

  • Nic – Lv vlak, na F12 je píšťala „povolte brzdy úplně“. Rozjezd CV3=25
  • F19 – Lv bez zátěže, na F12 je píšťala „povolte brzdy úplně“. Rozjezd rychlejší, odpovídá CV3=20

Předvolby

  • F26 – lehký osobní vlak (MOs), na F12 je staniční hlášení. Rozjezd CV3=25
  • F27 – osobní vlak (klasická souprava), Na F12 je jiné staniční hlášení. Rozjezd je pomalejší, CV3=30
  • F28 – nákladní vlak, Na F12 je houkačka „povote brzdy úplně“. Rozjezd je pomalý, CV3=40

 

Vypnutím funkcí nebo napájení dojde k návratu základních hodnot.

Nejsem příznivcem staničního hlášení v modelu lokomotivy navzdory tlakům běžných uživatelů, toto řešení by však mohlo být kompromisem, jedno tlačítko obsahuje vše a druhým zvolím co chci.

Zvuk hlášení je aktivní jen při stání, za jízdy je spuštění blokováno. Houkačky a píšťaly omezení nemají.

 

Konkrétní provedení se asi bude lišit, u vozidel ryze ČSD se místo hlášení nabízí pouze trubka vlakvedoucího, u čistě nákladních lokomotiv nebude ani to.

Důležitá bude zpětná vazba.

 

 

 

Petr Smutek
 

Komentářů (10) na “Aktualizace č. 16 a 17 – režim vlaku”

  1. Jenda:

    Tak to je skvělá zpráva, vyladění k dokonalosti.
    Nebylo by možné dopravní hlášení i k verzi ČSD ?
    To by potom nemělo chybu.

  2. Jacek:

    S hlášením je základní problém. Elektronické staniční hlášení je záležitost moderní doby, začalo se zavádět cca v půlce 90. let. Do té doby ve většině mezilehlých stanic nebylo hlášení žádné a ve větších stanicích měl výpravčí nebo operátorka mikrofon. Tedy žádný gong, žádná melodie “pozor pozor, ze třetí koleje odjede vlak…” takovou větu si každý může nahrát sám a můžu mu upravit projekt na přání.

    Trubka vlakvedoucího se používala na zastávkách jako návěst “odjezd” do roku 1988.

  3. Ivor:

    Rozšírenie zvukových projektov o F26,F27 a F28 tak ako je popisované je skvelým doplnením aj tak už perfektných zvukových projektov. Ďakujeme Peťo. Moje názory na staničné hlásenie poznáš, nielen že je takmer nemožné vyhovieť všetkým po jeho obsahovej stránke, ale predovšetkým by sa staničné hlásenie malo ozývať zo staničnej budovy, nie z lokomotívy, navyše v každej stanici rovnaké atď. Držím palce Tvojej majstrovskej tvorbe.

  4. Jacek:

    děkuji Ivore. Na hlášení máme úplně stejný názor, stačí mp3 přehrávač nebo nějaký modul a reproduktor dát ke staniční budově.
    Dalo by se to pouštět i z PC s “neomezenou kapacitou”. Zvukový dekodér v lokomotivě je pro tento účel nejméně vhodná a velmi drahá volba:-)

    Vyhovět se nicméně dá úpravou na přání, jen zájemce musí to své místní hlášení sám nahrát

  5. Jenda:

    Myslel jsem si to, že nahrávky staničního hlášení z doby ČSD zřejmě neexistují.
    A máte pravdu, jedno hlášení stále dokola.
    Ale ty funkce 26,27,28 v nové úpravě budou skvělé.

  6. Ronoath:

    Vypadá a zní to skvěle!

    Přimlouval bych se u nákladních lokomotiv místo lehkého osobního vlaku přidat těžký nákladní, čímž by odpadlo používání funkce plného výkonu a na F6 by mohl zůstat všude volnoběh.

    Zvuky vozů jsou skvělou funkcionalitou, daleko lepší, než staniční hlášení.

  7. Ondřej Zaoral:

    Hlášení “dle ČSD” bylo naživo, tj. si lze namluvit (nebo nechat namluvit) to co se zrovna do kontextu stanice hodí. MP3 moduly dělá např. Uhlenbrock, ale na svojí jednoúčelovost jsou dost drahé. Aliexpress je MP3 boardů plný. Inteligence v lokomotivě je nejvzácnější IT zdroj na kolejišti,

  8. Jacek:

    Ronoath:
    Díky za námět, shodou okoností jsem obdržel i nahrávky ložené soupravy, přesně pro tento účel. Ve skriptu se jen zvednou hodnoty rozjezdu, jen to ovládání by mělo stejnou logiku, 26 lehký, 27 normální, 28 těžký

  9. Vysočina:

    Ahoj, Mistře zvuků! Mám jen něco málo k projektům – 1. sjednotit tlačítko svěšení/rozvěšení pod jedno F. Určitě to jde -navolím – spojeno, vypnu – rozvěsím …. 2. maličkost – hlasitost + a -. Na pozici F18 dát zbrojení a na volné F*21 a F*22 zvuk – a zvuk +. 3. A tak jak již zde zaznělo zrušit F6 — a dát do skriptu přes *F* —– 26 lehký, 27 normální, 28 těžký.

    Ahoj pozdravuje Vysočina

  10. Jacek:

    Ahoj
    do budoucna se dá očekávat rozšíření F29 – F68, pak budeme moct přijít s nějakou větší inovací. Viděl bych to na skupiny příbuzných zvuků. Např. F21-30 pro zvuky tratí, okolky, soupravy. 31-40 zvuky v depu, zbrojení. Někde ve vyšší desítce to co se používá nejméně, ty hlasitosti.

    Zvuk svěšení a odvěšení zabírá dvě pozice, to je pravda. Ale dosud mě nenapadlo co s tím. Ano, dá se udělat smyčka podobně jako u dveří, potíž je v tom, že zde není jasně daná logika. Abych mohl zavřít dveře, musím je nejdřív otevřít. Jiné pořadí nejde. Soupravu můžu ale nejdřív odvěsit stejně jako na jinou dřív najet. Na základě čeho by se zvolil správný zvuk? A k tomu občas požadavky na elektricky ovládané spřáhlo.

    F6 je výběh, nesouvisí s rozjezdem. Je to mimochodem největší přiblížení realitě, které u projektů proběhlo. Strojvedoucí shodí výkon a až potom může následovat brzdění a zpomalování, ne naopak. Taky to zabralo pár let práce a vymýšlení.

    V každém případě není možné se zavděčit všem, uživatel ale dnes může cokoliv přemapovat pomocí CV400-28 nebo přes zppcofig, aniž by něco rozhodil.

Napsat komentář