Ozvučení lokomotivy 537.0 Kuehn
O zvukovém projektu pro lokomotivy řady 537.0 jsem psal minulý článek. Model je z výroby vybaven reproduktorem, ozvučení tak spočívá jen v nacvaknutí dekodéru MX659next18.
Vestavěný reproduktor však není žádná výhra, stejně jako v minulosti u modelů MTB. Naopak je to velká komplikace pokud chceme kvalitní zvuk
Reproduktor je sice také 10×15 mm jako obvyklý typ Zimo (Nokia), ale nemá žádnou ozvučnici. Pro srovnání jsem nahrál ukázky obyčejným diktafonem.
Model v továrním provedení
Model s kostkou Zimo 10×15 v budce
Už z obrázků je patrné, že zvuk vestavěného reproduktoru je naprosto o ničem. Druhá věc je případná výměna reproduktoru, která je velmi nesnadná.
V prostoru pod tendrem je deska plošných spojů s konektorem pro dekodér
Reproduktor je dole, kontakty se opírá o plošky na desce. Dostaneme se k němu pouze po odletování vodičů na přední straně desky.
Když jsem reproduktor odloupl, zjistil jsem, že byl přímo nalepený k nějaké destičce s otvory. Takto to ale nikdy fungovat nemůže, ozvučnice musí být dutý prostor pod reproduktorem
Pod destičkou už je pouze kinematika spřáhla. Důrazně varuji před vyjmutím této destičky jako je to na fotce. Výstupek na destičce současně drží pružinku kinematiky a pokud se uvolní, je téměř nemožné ji pak nasadit zpět
Takže k vlastnímu postupu. Neprve opatrně odletujeme vodiče od sběračů a motoru a odstraníme původní reproduktor. Místo něj můžeme vložit stejně tlustou tabulku polystyrenu a nebo destičku – “ozvučnici” přilepíme po obvodu lepidlem, aby se neuvolnila tlakem na spřáhlo. K ploškám přiletujeme vodiče a DPS přišroubujeme zpět.
Možná by stačilo reproduktor “odstavit” pouhým přelepením nějakou páskou, bohužel letování množství vodičů na miniaturní plošky se nevyhneme.
Dále bude následovat instalace reproduktoru do kabiny. Pro uvolnění kotle a horní části budky povolíme zespodu dva šroubky. Oba díly nepůjdou od sebe oddělit úplně, z jedné strany musíme dávat pozor na vodiče k osvětlení budky a na druhé straně oddělení bude bránit potrubí kompresoru z ocelové struny. Tu bude třeba vyjmout. Ve výlisku kompresoru drží poměrně dost a je těžké dostat ji pak zpět.
Vodiče od reproduktoru vyvedeme otvorem v podlaze a zbude je pouze propojit s vodiči od desky. Hodil by se nějaký mikrokonektor, otázkou je jestli by se vešel mezi uhlák a dekodér.
Popsaná úprava vypadá na fotkách jednoduše, ale vzhledem k jemnosti a četnosti detailů je velmi náročná. Rozhodně ji nedoporučuji méně zkušeným modelářům. Zveřejnění tohoto článku jsem si hodně rozmýšlel, ale už jsem to některým slíbil a navíc je třeba se vyhnout reklamacím na (ne)kvalitu zvuku:-)
Svůj model jsem pak vybavil ještě spřáhly Peho 330, vodiče od nich se dají protáhnout výliskem s pružnicemi a v přední části modelu jsou otvory, u nich jsem nalepil pomocnou destičku z kuprextitu.
Závěr
Asi nikdo nevysvětlí p. Kuehnovi jak funguje ozvučnice. Vestavěný reproduktor je v tomto modelu spíš na obtíž, jelikož plošky pro něj jsou na spodní straně DPS. Provádět takovou operaci u jednoho modelu se dá, u více bych to teda dělat nechtěl. Umístěním reproduktoru v budce přijdeme o volný průhled a osvětlení je patrné jen z předních oken. Získáme však nesrovnatelně lepší zvuk.
Jen doufám, že tohle řešení nebude i v motorových vozech ř. 810.
8 ledna, 2020 v 18:44
Oceňujem opäť praktický návod na ozvučenie modelu firmy Kuehn, ako aj podrobný návod na prevedenie seriózneho ozvučenia tohto modelu, nakoľko riešenie ozvučenia u modelov Kuehn navrhuje buď niekto s plechovými ušami, alebo niekto kto nemá ani tušenie o nejakých základoch akustiky.
( Aj v Bardotkách a Okuliarnikoch Kuehn je ozvučenie prostredníctvom mikropriestoru pre reproduktor v nádrži modelu na úrovni detskej hračky, nie drahého modelu lokomotívy….) Ostáva len dúfať, že jedného dňa sa dočkáme aj od firmy Kuehn modelu, ktorý bude zodpovedať roku 2020 nielen svojou cenou, ale aj prevedením ozvučenia modelu…
11 ledna, 2020 v 18:42
Dobrý den,
Moc děkuji za všechny! Návod na ozvučení pomohl, šlo to dobře, jen jsem měl problém s demontáži budky – ve spodní části u uhlí byla celkem pevně přilepena – dvě packy ze spodní strany.
Trubku/ strunu ke kompresoru je lepší vysunout dopředu z vany na vodu – jde pak lépe nasadit.
Hezký den přeje
Petr B.
8 února, 2020 v 18:49
Zdravím.
Taky jsem se snažil mašinku rozdělat, a taky narazil na asi zalepené packy pod uhlím jak píše Petr. Nemohu s tím hnout. Jak jste to vyřešili – otevřeli. Člověk má obavu, že stále někde něco ulomí.
10 února, 2020 v 07:18
Zdravím Milane,
Na ty packy je potřeba trpělivost a špičatým lámacím nožem pomalu dokola uvolňovat… a nakonec měkou podložkou podepřít spodek nástavby kde je uhlí a vytlačit je zespodu…