Stavba čmeláka 770 025-5
Dalším modelem, jehož dokončení mi trvalo bez mála čtyři roky, je čmelák 770.025-5. Ne snad, že by stavba byla natolik náročná, spíš naopak, ale ale kvůli různým okolnostem jsem ji musel neustále odkládat. Kvůli tomu nakonec prošel zejména pojezd svým vývojem.
Stavebnice lokomotivy je od firmy DK-model, její stavbu popisovat nebudu, v tomto článku se zaměřím na pojezd. Ten jsem chtěl sestavit z náhradních dílů firmy Tillig.
O podobě čmeláka bylo rozhodnuto v okamžiku, kdy mi budoucí kolega a kamarád poslal tabulku ze zrušené ostravské 770.025-5. Fotku skutečné lokomotivy se mi nepodařilo vypátrat, vypadala ale stejně jako mnoho jejich sester.
Nyní k pojezdu. Podvozky z náhradních dílů připadají v úvahu z lokomotivy M 61 Nohab a zbytek jsem chtěl použít z lokomotiv V 100 jako u jiných přestaveb. Rám z V 100 jsem nastavil, aby měl požadovanou délku a objednal jsem z dalších dílů prozatím jen podvozky.
Dál jsem se občas věnoval jen povrchové úpravě
Zajímavé je srovnání s čmelákem ze stavebnice firmy KuBer. Ač obě firmy dělají totéž, není to totéž.
Obtisky jsem si nakreslil podle jiných ostravských 770 a tabulky jsem si nechal vyleptat. U tohoto modelu jsem si taky vyzkoušel patinu suchými křídami. Štětečkem jsem nanášel a roztíral prášek vzniklý rozdrcením černé a hnědé křídy. Pak jsem model přestříkl bezbarvým lakem a znovu nanášel prášek, dokud to nebylo ono.
Mezitím se vývoj pohnul o něco dál, firma DK-model začala nabízet mosazný rám vyřezávaný laserem. Protože je opravdu těžký, nahradil jsem jím původní rám z V100 a začal jsem konečně pojezd dávat dohromady. Použil jsem i původní plošný spoj, který jsem zúžil a nalepil na motor dost vysoko, aby nerušil průhled kabinou.
Pak model čekal zase půl roku než budou “přebytečné” finance na dekodér. Použil jsem Lenz Silver-mini a po jeho přiletování se konečně po neskutečně dlouhé době čmelák rozjel vlastní silou. Hned se ale ukázalo, že motor z V 100 je naprosto nevhodný, lokomotiva měla malou tažnou sílu, do stoupání se doslova plazila s polovinou uvažované soupravy “wapek”.
Pojezd jsem tak hned rozmontoval a dosadil jsem motor Bühler z lokomotiv E 11 nebo E42. Stejný motor by měl být i v “Nohabkách”. Motor je třeba před montáží upravit. Setrvačníky jsem nalisoval co nejblíž motoru a bylo nutné zkrátit i hředel, která z obou stran přečuhovala.
Skříň lokomotivy je třeba z vnitřní strany přebrousit, aby se motor dovnitř vešel. Jde o přečnívající část rámu a kliky. Určitým problémem je vysoko položená osa motoru a převodovky podvozků, které jsou o dost níže. Kardany vedou dost zešikma. Jejich pohybu to nebrání, ale způsobuje to při rychlejší jízdě hlučnost. Možná by pomohlo jeden setrvačník odstranit a prodloužit kardany. Nejlepší by asi bylo vyfrézovat v rámu vybrání, aby motor seděl níž. Na to ale nemám vybavení.
Hotový model při posunu ve stanici. Chybí snad už jen osvětlení a brzdové válce na podvozcích.
Tady je seznam potřebných dílů a jejich orientační cena. Ta se průběžně mění, asi podle aktuálního kurzu koruny. Díly jsem objednával přes Hobby-shop
k. číslo | název | cena | počet ks | |
8 | 201540 | Motor, vollst. | cca 600 Kč | 1 |
9 | 321050 | Kardanwelle 11 | 23 Kč | 2 |
10 | 200455 | Schaft, mont. | 115 Kč | 2 |
12 | 201514 | Radschleifer, rechts, vollst. | 70 Kč | 2 |
13 | 201515 | Radschleifer, links, vollst. | 70 Kč | 2 |
14 | 307250 | Stirnrad z 19 | 23 Kč | 4 |
15 | 311150 | Stirnrad z 15 | 9 Kč | 6 |
16 | 311130 | Stirnrad z 12 | 12 Kč | 4 |
17 | 300639 | Drehgestell, teil A, sw | 35 Kč | 2 |
18 | 300641 | Drehgestell, teil B, sw | 35 Kč | 2 |
19 | 200874 | Treibradsatz m. Haltreifen, sw | 94 Kč | 2 |
21 | 205456 | Treibradsatz, sw | 80 Kč | 2 |
22 | 207180 | Laufradsatz, sw | 46 Kč | 2 |
23 | 300642 | Drehgestellverkleidung, sw | 18 Kč | 2 |
Petr Smutek
14 června, 2011 v 14:06
Dobrý den.
Právě stavím čmeláka a zarazila mně informace o slabém výkonu motoru z V 100. Předpokládám, že je tam Mashima 1020, dle parametrů 0,68 W. Koupil jsem 1024 s udávaným 1 W. Nevíte jaký výkon má Buehler? Jednoho mám doma, ale nechtěl jsem ho tam dávat kvůli rozměrům ( kardany ) a hlučnosti. Rám jsem si dělal sám z 4 mm plechu, Frézovat jsem musel a není to problém, relativně.
V 100 jsem použil u Brejlovců a utáhnou zkusmo 5x rychlíkový. Kolik máte promile na stoupání?
Jinak Wapky od Tilliga mají k…..ký odpor.
14 června, 2011 v 17:18
Dobrý den,
ty motorky z V 100 jsem zkoušel použít ve všem možném, mimo jiné i v mosazných pojezdech a jsou opravdu slabé. Kdysi jsem je chtěl použít do pojezdů pro 842, 854 a brejlovce. Výrobce pojezdů mě před tím varoval, jak tvrdil, pokud se budu snažit motor zastavit prsty, nesmí to jít snadno, pokud s ním budu točit naprázdno, musí být znát síla magnetu. Ani jedno se u tohoto typu Mashimy neděje, zastavit se dá při plném napětí takměř dotykem…
K té tažné síle, tento čmelák z článku utáhl do stoupání asi 5 wapek, sergej od Roca 15 a nemá problém. Nejde ale o počet vozů, jde o to, že lokomotiva nemá výkon, tzn. zpomalí až zastaví. O stoupání také nejde, při větším počtu vozů má dojít k prokluzování, ale tento motor zastaví a hrozí shoření. To je špatně
16 června, 2011 v 20:40
Dobrý večer.
Děkuji za odpověď. Doma jsem se schválně podíval do V 100 a podle rozměrů je tam pravděpodobně Mashima MH-1224/D/CF o výkonu 0,48 W. Já jsem zakoupil Mashimu o výkonu 1 W, takže uvidíme. Záleží taky na zpřevodování podvozku. Tady jsem asi nešťastně použil upravené podvozky z BR 250.
Původně jsem se chtěl zeptat na jinou věc. Ale zabrousil jsem do vašeho slovníku a vrátil se v duchu asi 25 let zpět do doby, když jsem byl na gymplu v Bohumíně a přišli tam lidi z Dětmarovic a Lutyně.
Ta otázka je na osvětlení. Má Čmelák v reálu červené koncové osvětlení ? Promiňte,že se ptám jako diletant, ale muselo by být integrované do hlavních světel. Děkuji.
17 června, 2011 v 00:08
Dobrý večer,
ano, čmelák má (jako každé hnací vozidlo) také červené světla, narozdíl od mého modelu. Svítilny jsou sdružené s bílou a červenou žárovkou. Např. jako T 478.1, 2; M 240.0, M 286.0,1; atd.
10 července, 2011 v 23:05
Dobrý večer,
Ahoj Martine už máš postaveno? Zajímá mě jestli jsi použil tu mashimu 1024? Pokud ano má dostatečný výkon? Díky za odpověď
18 října, 2011 v 20:43
Dobrý večer.
Mám téměř postaveno. Je zdigitalizovaný a čeká mně osvětlení a zasklení. Mám tam nainstalovaný dodatečný tišťák umožňující nezávisle zapínání dálkového světla, osvětlení kabiny a vypínání koncového osvětlení.
Použil jsem Mashimu 1024 a má dostatečný výkon. Připojil jsem za něj 12 osvětlených rychlíkových vozů. Vic nemám. Celková délka vozů 240 cm. Mám stoupání 35 promile a čmelák se rozjede i v kopci, v zatáčce a neprokluzuje. Váha čmeláka 185 g a bandáže na 3 kolech.
28 října, 2015 v 10:40
Dobrý den.
Chci v dohledné době také stavět čmeldu. Zajímalo by mně jaké tam máte ty setrvačníky. Podvozky mám z Nohabky, rám bude od DK model, motor Mashima 1024. Našel jsem tento setrvačník: http://pojezdy.eu/eshop/na-osu-15-mm/14-setrvacnik-10×7-15.html nebo tenhle: http://pojezdy.eu/eshop/na-osu-15-mm/1643-setrvacnik-115×8-15-peu.html, ten první nevím protože má kuželovou díru, abych pak dostal setrvačník tam kam potřebuji. Pokud jste použil jiný prosím kde ho sehnat. Děkuji za odpověď.
28 října, 2015 v 11:19
Dobrý den,
jak píšu v článku, originální motor Mashima z V100 je pro tuto lokomotivu příliš slabý. Měl by to být právě typ 1024. Motor Bühler je přímo z Nohabky, takže se nabízí koupit na přestavbu celou Nohabku. Setrvačníky jsem tím pádem neřešil, motory jsou z modelů Tillig.
Jediné co již neplatí jsou ceny v tabulce, zejména u V100 byly zdraženy na víc než dvojnásobek, údajně kvůli oblíbenosti českých modelářů v těch přestavbách…
28 října, 2015 v 13:31
Dobrý den,
takže budu muset měřit a doufat, že to bude pasovat. Kupovat celou Nohabku jenom pro motor a podvozky nechci. Nahradní díly na modely Tillig se dají sehnat třeba tady: http://maloseriovky.eu/component/page,shop.browse/category_id,397/option,com_virtuemart/Itemid,26/ u nás jsem nikde nic nenašel. Jinak děkuji za info.
16 listopadu, 2016 v 21:28
Zdravím, chtěl bych se zeptat mám rozdělaného čmeláka, barevné schéma stejné jako u toho vašeho jen nevím jaké odstíny barev mám použít. Nepamatujete si jaké jste použil? Díky
16 listopadu, 2016 v 22:32
Pamatuji, protože jsem to použil u nespočtu modelů. Červeň rubínová ve spreji, RAL 3003, žlutá chromová 6200 ČSN, Agama C51P, šedohnědá 2179 ČSN, Agama C60P, ty jsem natíral štětcem.