Stavebnice vozů Gbgkks a Gbs od firmy ES-Pečky
Letošní novinkou od firmy ES-Pečky jsou stavebnice krytých vozů Gbs a Gbgkks. Už obrázky 3D modelů představované v modelářské diskuzi dávaly tušit, že model bude opět na úrovni, stejně jako loňská novinka, vůz Wa. Navíc jde opět o řady vozů, které na našich tratích jezdily v hojném počtu.
Stavebnice jsou dodávány v pevné kartonové krabičce.
Uvnitř najdeme návod a sáček s jednotlivými díly. Části skříně a pojezdu jsou z kvalitních polyuretanových odlitků, dále je tu lept s doplňky a obtisk. Příjemným zjištěním byla přítomnost kinematik SDV. Stavebnice neobsahuje dvojkolí.
Předlohou prvního modelu je vůz Gbgkks pro přepravu kusového zboží a volně sypaných obilovin. Více informací je naParostroji
Stavbu jsem začal očištěním odlitků od blan a otřepů. Jde to snadno sklalpelem nebo žiletkou, není potřeba nic brousit, apod. Pak jsem slepil boky a čela skříně. S gelovým sekundovým lepidlem to jde snadno, při lepení je však třeba dát pozor, lepidlo při dotyku dílů okamžitě schne a drží opravdu pevně. To je sice výhoda, není však čas na žádné opravování polohy dílů. Pokud už něco přilepíme křivě, v žádném případě se nesnažíme to od sebe odtrhnout, spoj prořízneme třeba žiletkou.
Střecha vozu je o něco užší a kratší než skříň. Není to chyba, stačí si prohlédnout fotografie skutečného vozu výše. Protože bočnice zatím nejsou ničím zpevněné a v ruce skříň nedržela tvar, měl jsem strach střechu přilepit najednou. Kvůli rychlému schnutí lepidla by se mi to ani nepodařilo. Natřel jsem lepidlem nejprve plochu čela a k němu jsem přitlačil střechu do správné polohy. Párátkem jsem pak nanesl lepidlo na opačné čelo a střechu dotlačil i tam. Teď střecha držela ve správné poloze a zbývalo jen přilepit boky. Mezi střechu a bočnici jsem zhruba uprostřed nad dveřmi nanesl trochu lepidla a střechu přitlačil. Tímto postupem se dá střecha přesně usadit na skříň a pro dokonalé slepení pak stačí zalít lepidlem střechu po obvodu z vnitřní strany skříně.
Do skříně vlepíme vlepíme přepážky. Podle návodu se mají o 1 mm snížit. Pomocí těchto přepážek pak bude skříň sedět na pojezdu, takže to zkrácení je třeba poladit podle výšky nárazníků, nejlépe s nějakým továrním modelem. U prvního vozu jsem přepážky seřízl více, musel jsem je pak podložit tabulkami PVC. Doporučuji po slepení slepení pojezdu zkusmo osadit dvojkolí, posadit skříň a zkontrolovat výšku nárazníků podle nějakého továrního vozu.
U sestavené skříně jsem si všiml drobného nedostatku, závěs dveří nesahá až kam by měl, dveře by šly otevřít jen zčásti. Je to ale malý detail. Nakonec jsem zkusil tu chybějící část nastavit kouskem lišty ze zbytků z jiné leptané stavebnice.
Nyní se podíváme na pojezd.
Na jeho sestavení ani není co popisovat, zkrátka podélníky rámu se přilepí k podlaze. Vzhledem k měkkosti materiálu je velmi vhodné rozsochy vybavit ložisky Peho.
Před nástřikem jsem skříň osadil leptanými doplňky, otvory pro ně jsou dílech předznačené, stačí je provrtat. Od věci není zvýraznit si tyto důlky před vrtáním např. fixem, aby byly lépe vidět. Na pojezd nalepíme lepty přestavovačů, jejich umístění a poloha je patrná z fotografií skutečného vozu nahoře. Kola ruční brzdy jsem zatím nelepil
K leptaným doplňkům bych měl drobnou výtku, stupačky a lávka na střeše by mohly být o hodně propracovanější. Rozdíl je znát při srovnání s vozem Gags od firmy Detail, obě řady mají totiž shodné celky. Nabízí se však možnost použit stupačky z leptu vozu Eas-u, který má jedno čelo taktéž stejně vybavené. Nebo rovnou Gags, ale lávka na střechu by se musela upravit.
No a konečně nástřik. Barvy jsem použil základové ve spreji, hnědá základovka má ten správný odstín.
Na pojezd jsem nalepil závaží. Někde jsem zaslechl něco o možném prohnutí odlitku. Po vlastních zkušenostech s jinými stavebnicemi můžu napsat, že to opravdu hrozí. U stavebnice vozu Ibops, která je rovněž z polyuretanu, se mi po několika letech pojezd prohnul, navzdory vlepenému závaží z rybářských olůvek směrem nahoru. Proto jsem u tohoto vozu nalepil závaží z pásu olova po celé délce mezi přepážkami. Těžiště vozu je nízko a nějaké prohnutí teď asi hrozit nebude.
Zde je srovnání s výše uvedeným vozem Gags. Lávka na střeše a stupačky jsou opravdu o poznání chudší. U některého dalšího vozu zkusím použít leptík ze stavebnice Eas-u, lávce k lepšímu vzhledu pomůže pouhá patina. Z běžné pozorovací vzdálenosti rozdíly mezi oběma vozy stejně moc vidět nejsou.
Hotový vůz před finálním nástřikem bezbarvým lakem.
A po vyladění výšky skříně a polohy kinematik. Nárazník na nárazník.
Druhou stavebnicí je spěšninový vůz Gbs. Stejné vozy jsem občas viděl v soupravách osobních vlaků, měly však průběžný kabel elektrického topení a kvůli tomu označení Gbqs. Takový vůz je i na fotce z Parostroje, která je na obalu.
Označení Gbs se mi nějak nezdálo, proto jsem na internetu pátral po nějakých fotkách. Nakonec jsem na stránkách Pavla Matouška, mého kolegy od MSTS, našel detailní obrázky a k mému úžasu právě vozu stejného čísla jaké je na obtiscích. Zřejmě podle těchto fotek někdo obtisky kreslil.
Původně jsem chtěl dělat vůz Gbqs pro osobní vlak, nemám však ještě obtisky, postavím si ho příště a teď jsem postavil Gbs. Postup je stejný jako u Gbgkks, stavebnice se liší jen střechou bez násypných otvorů, stejnými čely na obou stranách a jednodušším leptem doplňků. Provedl jsem jen jednu úpravu, na fotkách skutečného vozu je vidět, že střecha je hladká, prolisy jsem proto přebrousil pilníkem. Nevím jestli hladkou střechu mají všechny Gbs, Gbqs, v každém případě je výhoda, že odlitek střechy prolisy má. Např. poštovní vozy Gbkkqs, na které se chystám, prolisy mají a je velmi jednoduché z odlitku prolisy přebrousit než se pokoušet je nějak vyrobit.
Před stříkáním zelenou jsem tentokrát použil základovku.
Kinematiky u obou vozů jsem nalepil tak, aby přední hrana držáku spřáhla lícovala s čelní stěnou skříně. To je taková moje jednoduchá míra, abych dosáhl spojení “nárazník na nárazník”. Kvůli tomu jsem ale musel odfrézovat kousek lišt na pojezdu.
Hotové vozy po patině a laku
Nasazení na Mn vlak
Závěr
Před rokem jsem o stavebnici “bunkrů” Wa napsal, že výběrem předlohy pro model se firma ES-Pečky trefila do černého. To platí i teď. Tyto vozy od 80. let jezdí téměř všude, v úvahu tak připadá hned několik verzí od ČSD a ČD až po ČD Cargo. Moc pěkný bude určitě poštovní Gbkkqs, pro který jsem si už nakreslil obtisk. A to nás ještě čeká jedna verze stavebnice
Petr Smutek
14 listopadu, 2011 v 18:43
Super článek. O koupi této stavebnice jsem také uvažoval a pokud se jednou objeví u mě doma vím co očekávat a jak na to. Díky
28 dubna, 2013 v 18:14
Rad bych se s Vámi sešel ohledně instalace zvuku, ale nenacházím Vaši ani přibližnou adresu.
Děkuji