Zvukové projekty 423.0
Ozvučit “Velkého býčka” ve velikosti TT by bylo asi nemožné, před dvěma roky jsem ale měl pro tento účel model v H0 od firmy Albatros model.
S odstupem času se projekty dočkaly vylepšení, teď jsem vytvořil zcela nové s použitím nových možností a poznatků.
Aktualizace 4. 3. 2020
- nová verze zvuků 423.094 a 423.0145 ve vyšší kvalitě. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
- nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
- pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
- v obou projektech je co nejvíc zvuků použitých přímo z videí konkrétních strojů. Liší se tak skoro vše kromě doplňkových zvuků
Každý kdo vlastní LP desku Rytmus páry jistě ví, že výfuky parního stroje mají zvuk podle toho jaký komín lokomotiva má. U lokomotiv s klasickým kulatým litinovým komínem jsou výfuky mohutné, hluboké. Plochá dyšna Giesel má zcela odlišný zvuk s vyšší frekvencí, takový syčivý. A dvojitá dyšna Kylchap vydává nezaměnitelné ostré štěkavé zvuky. U různých řad se k tomu přidají další rozdíly jako počet válců, jiné píšťaly, apod. Člověk s trochou cviku pak musí neomylně některé řady po zvuku poznat.
Zvukové projekty jsou dva, vznikly z nahrávek lokomotiv 423.094 a 423.0145. Další popis je již stejný jako u ostatních projektů:
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Přikládání uhlí
Náhodně se spouští dva zvuky, při stání je to jen házení lopatou, při jízdě je navíc slyšet otvírání a zavírání dvířek.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | — | |
F2 | — | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — |
|
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala vysoká 1 | |
F11 | píšťala vysoká 2 | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | trubka vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
model H0 Albatros model
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání za jízdy
423.094 (komín litinový)
423.0145 (komín Giesel)
Dokumentační video, starší verze projektu 423.094
Petr Smutek
25 října, 2019 v 00:06
doufam, ze v TT budu prvni 😛
3 března, 2020 v 16:55
Radosť počúvať takéto zvukové projekty. Celý zvukový projekt je parádny, ale ten rozjazd s použitím 8 výfukov je skutočne excelentný ! Bravo Majstre !
3 března, 2020 v 17:49
Děkuji Ivore. No má to jednu nevýhodu, tvorba těchto projektů “nové generace” zabere v průměru 100 hodin práce, kde většina toho času je hledání použitelných záběrů na internetu. Těch 8 výfuků vyžaduje pomalý rozjezd ve stoupání se zavřenými ventily, atd. Spolu s novými funkcemi a laděním už dnes nehrozí nějaké tvoření za večer jako kdysi. Chce to mnohem víc tvůrčího nadšení.
Nicméně i s takto pomalou tvorbou asi budu rychlejší než Zimo s těmi novými dekodéry, které jsou stále nepoužitelné, resp. jejich vyvíjející se firmware
3 března, 2020 v 20:08
Ďakujem za zaslanie ukážky nového zvukového projektu 423. Je to nádherné. Ste profesionál a skutočný majster ! Vo Vašej iste veľmi záslužnej práci v prospech všetkých modelárov Vám želám veľa úspechov a hlavne veľa, veľa zdravíčka.
3 března, 2020 v 20:19
Děkuji moc.
3 března, 2020 v 23:16
Super.
15 března, 2020 v 11:51
Zní to parádně, hlavně to hluboké štěkání z litinového komínu. Budete dělat něco podobného i u čtyřkoláka? Ten osmivýfukový zvuk je s původním nesrovnatelně lepší! 😉
15 března, 2020 v 17:10
No v podstatě lze jako základ použít zrovna tento projekt a jen vytvořit jiné zvuky parního stroje a píšťal. Jen hledat použitelné záběry.