Zvukové projekty 830 a 831
Začalo léto a s ním okurková sezóna pokud jde o novinky ve zvucích. Představím proto jeden z projektů, které mám už několik roků v šuplíku, dosud jsme se nedočkali žádného továrního modelu. Jsou to zvuky legendárních motorových vozů M 262.0 a rekonstruovaných M 262.1
Nahrávky byly pořídil jeden nadšenec a bylo natočeno vše co natočit šlo. Zvuky těchto vozů jsou v mnoha ohledech specifické.
- 1. a 2. série má šest jízdních stupňů. Přechody mezi nimi jsou kvůli mechanickému regulátoru otáček nárazové, při přidání vůz nejdřív cukne, pak je slyšet zaburácení motoru
- 3. série má pět jízdních stupňů a jiný regulátor otáček. Při přidání je slyšet nejdřív pozvolné zvýšení otáček, pak teprve následuje pohyb.
- kompresor běží neustále, z hlediska zvuků je slyšet kdy pumpuje a kdy běží naprázdno. S otáčkami motoru se zvuk mění.
- typický zvuk má také ventilátor chlazení, rovněž podle otáček motoru
- startu motoru u řady 830 předchází mazání ruční pumpou
To vše jsem zohlednil ve zvukových projektech. Nízká série se rozjíždí hned, třetí série má nastavenou 0,5s prodlevu. Kompresor a ventilátor se spouštějí náhodně, mají různý zvuk při stání a při jízdě.
Řada 831 vznikla remotorizací, po funkční stránce jsou zvukové projekty stejné. Zvuk lodního motoru je naprosto jedinečný, podle mě ze všech motorových vozů asi nejhezčí.
Projekty obsahují jako obvykle dvě sady zvuků. První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro jízdy “sólo”. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
830, 831 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla |
|
F1 | rezerva pro světla |
|
F2 | rezerva pro světla | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | rezerva pro světla | |
F6 | volnoběh |
|
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | houkačka 4 | |
F13 | trubka vlakvedoucího |
|
F14 | ventilátor při volnoběhu |
60 – 150s při stání |
F15 | kompresor při volnoběhu |
40 – 80s při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšování vozů | |
F18 | rozvěšení vozů | |
F19 | přepínání zátěž/bez záteže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | kompresor v otáčkách |
|
F22 | ventilátor v otáčkách | 60 – 150s při jízdě |
F24 | pískování | |
F28 | ztlumení zvuku |
Zvukové projekty nejsou vyladěné pro žádný tovární model ani pojezd. Před nahráním zvuků je proto vhodné vyladit všechno podle konkrétního pojezdu, aby rozložení jednotlivých stupňů odpovídalo modelové rychlosti
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže
830.004 (1. série)
830.076 (2. série)
830.206 (3. série)
831.105
Petr Smutek
30 června, 2016 v 19:59
To je paráda! Konečně mám důvod zase něco dodělat!
14 dubna, 2019 v 21:04
Proste luxus. Ak chcete, môžem Vám poslať nahrávky slovenskej M262.007 1. série (motor totožný s vašim zvukom) ale s iným zvukom húkačiek.
14 dubna, 2019 v 21:49
děkuji. O nahrávku samozřejmě zájem mám, otázkou je jestli bude použitelná pro případnou tvorbu dalšího projektu.