Zvukový projekt 537.05 (BR 94)
Těsně před vánocemi vyrobila firma Kuehn sérii modelů lokomotivy řady 94 ve dvou verzích ČSD 537.0. Již nějakou dobu dopředu jsem začal pracovat na zvucích pro tyto stroje.
Pár slov k ozvučení modelu
V lokomotivě je rozhraní next18, dá se použít jen malý dekodér Zimo MX659. V pojezdu pod deskou plošných spojů je vestavěný reproduktor 10×15 mm. Bohužel řešení ozvučnice je přesně ve stylu MTB, místo dutiny pod reproduktorem je plastová destička, na které je přímo přilepený reproduktor. Nezkoumal jsem, jestli je dutý prostor pod touto destičkou, ale takové řešení už z principu fungovat nemůže, zvuk je tichý, nevýrazný, bez bassů. Doporučuji dát do budky kostku Zimo nebo aspoň stejný reproduktor od Brawy s průhlednou ozvučnicí. Nebude sice volný průhled budkou, ale zvuk bude lepší o 200%
Videí několika německých strojů BR94 je na youtube dost, kromě toho se podařilo najít jeden velmi kvalitní zvukový záznam parního stroje lokomotivy 94 1292 v celém rozsahu rychlosti. Tento zvukový projekt je také první svého druhu, použil jsem několik nových postupů:
- veškeré soubory jsou trojmo v různých kvalitách pro dekodéry MX i pro nové dekodéry MS. O tom bude podrobnější článek až bude všechno vyzkoušené a vyladěné. Zatím je možné nahrát pouze 8-bitovou verzi MX
- nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
- pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
U modelu Kuehn TT jsem nastavil maximální rychlost na 60 km/, středovou na 30 km/h. Výfuky parního stroje se s rostoucí rychlosti slévají a mají nižší hlasitost.
Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
Funkce
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | přikládání uhlí |
po 50 – 100s |
F2 | zvon | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světlo v kabině |
|
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | trubka vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
model TT Kuehn
Zvukové ukázky
537.05 (BR 94)
Petr Smutek
29 prosince, 2019 v 21:16
Zvuková ukážka je ako obyvkle perfektná ! Predovšetkým je ale poznať rozdiel v osemvýfukovej slučke. Keby sa touto cestou mohlo upgradovať aj zvukové podanie aspoň niektorých doposiaľ vydaných projektov…. 🙂
29 prosince, 2019 v 23:07
Děkuji Ivore, tentokrát je to i Tvoje zásluha, ten dokonalý záznam je na těch německých stránkách, které si našel:-)
Osmivýfukový systém pro dvojčité lokomotivy je nápad zvukařů Zimo, jeden z nich to po mě přímo vyžadoval. Co se úprav původních projektů týče, stačí se podívat sem:
http://www.jacek-modely.cz/zvukove-ukazky-parni-lokomotivy/ jsou tam nové ukázky 555.0 a 1. Tato úprava se nebude týkat všech projektů, v podstatě to znamená tvorbu kompletně od nuly.
5 ledna, 2020 v 19:26
Dobrý den pane Smutek,
chci se zeptat, zda chystáte nějaký článek s postupem a radami, jak odpojit stávající reproduktor u lokomotivy 537 a nainstalovat a připojit nový do budky ?
Předem děkuji :o)
7 ledna, 2020 v 11:45
Dobrý den, no zatím přemýšlím, jak to vůbec udělat nějakým snadnějším způsobem, to řešení s vestavěným reproduktorem se vůbec nepovedlo, je to jen problém navíc.
8 ledna, 2020 v 12:58
Dobrý den,
zní a vypadá to opravdu super. Škoda, že nic takového neděláte v měřítku N. Tady můžeme TTčkáčům opravdu jen závidět.
Díky za články.