Zvukový projekt 537.05 (BR 94)

Těsně před vánocemi vyrobila firma Kuehn sérii modelů lokomotivy řady 94 ve dvou verzích ČSD 537.0. Již nějakou dobu dopředu jsem začal pracovat na zvucích pro tyto stroje.

 

 

Pár slov k ozvučení modelu

V lokomotivě je rozhraní next18, dá se použít jen malý dekodér Zimo MX659. V pojezdu pod deskou plošných spojů je vestavěný reproduktor 10×15 mm. Bohužel řešení ozvučnice je přesně ve stylu MTB, místo dutiny pod reproduktorem je plastová destička, na které je přímo přilepený reproduktor. Nezkoumal jsem, jestli je dutý prostor pod touto destičkou, ale takové řešení už z principu fungovat nemůže, zvuk je tichý, nevýrazný, bez bassů. Doporučuji dát do budky kostku Zimo nebo aspoň stejný reproduktor od Brawy s průhlednou ozvučnicí. Nebude sice volný průhled budkou, ale zvuk bude lepší o 200%

 

Videí několika německých strojů BR94 je na youtube dost, kromě toho se podařilo najít jeden velmi kvalitní zvukový záznam parního stroje lokomotivy 94 1292 v celém rozsahu rychlosti. Tento zvukový projekt je také první svého druhu, použil jsem několik nových postupů:

  • veškeré soubory jsou trojmo v různých kvalitách pro dekodéry MX i pro nové dekodéry MS. O tom bude podrobnější článek až bude všechno vyzkoušené a vyladěné. Zatím je možné nahrát pouze 8-bitovou verzi MX
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže

 

U modelu Kuehn TT jsem nastavil maximální rychlost na 60 km/, středovou na 30 km/h. Výfuky parního stroje se s rostoucí rychlosti slévají a mají nižší hlasitost.

Další popis je stejný jako u jiných zvuků.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.

 

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

Funkce

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí
po 50 – 100s
F2 zvon  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světlo v kabině
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 2 krátká  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.

model TT Kuehn

 

Zvukové ukázky

537.05 (BR 94)

       

 
 

Petr Smutek

Komentářů (5) na “Zvukový projekt 537.05 (BR 94)”

  1. Ivor:

    Zvuková ukážka je ako obyvkle perfektná ! Predovšetkým je ale poznať rozdiel v osemvýfukovej slučke. Keby sa touto cestou mohlo upgradovať aj zvukové podanie aspoň niektorých doposiaľ vydaných projektov…. 🙂

  2. Jacek:

    Děkuji Ivore, tentokrát je to i Tvoje zásluha, ten dokonalý záznam je na těch německých stránkách, které si našel:-)
    Osmivýfukový systém pro dvojčité lokomotivy je nápad zvukařů Zimo, jeden z nich to po mě přímo vyžadoval. Co se úprav původních projektů týče, stačí se podívat sem:
    http://www.jacek-modely.cz/zvukove-ukazky-parni-lokomotivy/ jsou tam nové ukázky 555.0 a 1. Tato úprava se nebude týkat všech projektů, v podstatě to znamená tvorbu kompletně od nuly.

  3. Milan:

    Dobrý den pane Smutek,
    chci se zeptat, zda chystáte nějaký článek s postupem a radami, jak odpojit stávající reproduktor u lokomotivy 537 a nainstalovat a připojit nový do budky ?
    Předem děkuji :o)

  4. Jacek:

    Dobrý den, no zatím přemýšlím, jak to vůbec udělat nějakým snadnějším způsobem, to řešení s vestavěným reproduktorem se vůbec nepovedlo, je to jen problém navíc.

  5. Václav Schindler:

    Dobrý den,

    zní a vypadá to opravdu super. Škoda, že nic takového neděláte v měřítku N. Tady můžeme TTčkáčům opravdu jen závidět.

    Díky za články.

Napsat komentář