Zvukový projekt hektor 720, 721
Článek o zvucích hektora jsem psal už na podzim 2012. Od té doby se ale pár věcí změnilo, firma MTB přišla s modelem velkého hektora a také od té doby vyšly dvě aktualizace firmware dekodérů ZIMO. Zvuky, stejně jako článek, bylo nutné také upravit.
Zvuky první verze byly nahrány u lokomotivy T 458.1190 při zkoušení na vodním odporu. Motor byl po dílnách.
Druhá verze byla nahrána u slovenského stroje 721.124. Tentokrát sice naprázdno, ale motor je přesto hlučnější, opotřebovanější.
Lokomotivy řady 721 mají z výroby tlumič výfuku. Zvuky se dají použít i pro lokomotivy řady 720 (T435.0), které dostávaly v průběhu provozu rovněž tlumič.
Každý projekt obsahuje dvě sady zvuků, první a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při plném zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, v tomto případě při malém zatížení, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní o poznání méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě po stisku tlačítka, ale až při změně rychlosti.
I u hektorů jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.
Projekt obsahuje také možnost pomalého rozjezdu na volnoběh. U hektorů je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Funguje to automaticky.
Dalším prvkem, který stojí za zmínku, je zvuk ventilátoru. U skutečné lokomotivy jsou jeho otáčky závislé na otáčkách motoru. Nastavil jsem to proto tak, že zvuk ventilátoru ve vysokých otáčkách se spouští náhodně pouze při jízdě nebo zapnutím funkce F21. Zvuk při nízkých otáčkách se spouští náhodně pouze pří stání a v delších intervalech, nebo se dá pustit ručně funkcí F16. U projektu 721.124 je ventilátor přímo v nahrávkách motoru, spustí se na pátém stupni a při snižování rychlosti se zase na pátém stupni vypne. Slyšet je tu klapnutí žaluzií. Mapování funkcí je mírně odlišné, píšťaly jsou na pozicích F13 a F14, na F12 je dlouhá houkačka.
Mapování funkcí:
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
720, 721 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla |
|
F1 | světla – rozšíření | |
F2 | světla – rozšíření | |
F3 | posun – poloviční rychlost | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světla – rozšíření | |
F6 | tlačítko plný výkon |
|
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 krátká | |
F10 | houkačka 2 (jiná délka) | |
F11 | píšťala 1 | |
F12 | houkačka “Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala 2 | |
F14 | ventilátor volnoběh | po 100 – 200s, pouze při stání |
F15 | kompresor |
po 60 – 200s, pouze při stání |
F16 | píšaťalka výpravčího |
|
F17 | svěšení vozů | |
F18 | rozvěšení vozů | |
F19 | přepínání sad zátěž/bez zátěže |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | ventilátor jízda |
po 50 – 150s, pouze při jízdě |
F23 | trubka vlakvedoucího | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Pro modely MTB, Tillig a PMT je součástí projektů i nastavení světel.
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Zvukové ukázky
721.190 (T 458.1190)
721.124
721.544
Petr Smutek
15 dubna, 2018 v 08:47
Zvuková ukázka(Hörbeispiel)
Hallo, ich kann ein Hörbeispiel nicht öffnen.
721 Version 1 (T 458,1190)
721 Version 2 (721124)
721 Version 3 (721.544)
15 dubna, 2018 v 10:05
Hallo, Adobe Flash Player ist notwendig.
11 května, 2018 v 19:40
Zvuky aj celý zvukový projekt je vypracovaný na vysoko profesionálnej úrovni a pre používateľov ovládania cez Roco Multimaus ( MM ) verzia 1.05 sú všetky funkcie dostupné priamo z MM.
27 prosince, 2021 v 08:26
Ahoj,
mám dotaz, slyšel jsem, že bys převedl i zvuk 721 na model Piko? nebo je aktuálně k dispozici k objednání u vás
S přátelským pozdravem
Rouven Keitel
27 prosince, 2021 v 11:47
Není problém projekt 721 upravit pro Piko. Zvuky řady 720 a 721 s tlumičem výfuku jsou stejné.
6 února, 2023 v 23:46
Leider funktioniert das Licht komplett Falsch beim Soundprojekt der 720.018 bei der Tillig Lok. Kein Rücklicht schaltbar und beim schalten mit der Rücklichttaste gehen alle Lichter plus Rücklicht an.
6 února, 2023 v 23:50
Das einzige was funktioniert vom Licht ist das Rangierlicht und das Frontlicht.