Dekodéry MS neumějí mechanický přenos výkonu, tedy laicky cokoliv s mechanickou převodovkou a řazením převodových stupňů.
V manuálu Zimo je to slibováno až od sw. verze 5.0. Jenže aktuální vývoj si vyžádal číslování v tisícinách, 4.229, 4.237, 4.241, 4.250… S četností zveřejňování to vypadá tak na 20 let.
Druhá věc je původní provedení mechanického přenosu v MX projektech, které je značně nedokonalé a nevyladěné. I proto není snaha toto pouze zkopírovat do sw. dekodérů MS.
Ale co s tím?
Někteří modeláři dokonce v Zimo dostali odpověď „nyní nelze, ale pan Smutek si poradí“. Ale pochopili to tak, že se ráno zeptají a odpoledne ze mě vypadne projekt.
Druhou skupinou jsou uživatelé nebo prodejci, kteří si sami nahrají kódový projekt. Ti se neptají na nic, ale potom „reklamují“, že MX projekt nefunguje v dekodéru MS. Koho by taky napadlo, že to bude fungovat, když se v návodech jasně píše o typu dekodéru. Jenže mají svůj model nějakého Hurvínka s dekodérem MS a zvuk v nedohlednu. Takže se neustále někdo ptá nebo připomíná
Tento článek tak píšu spíš proto, aby bylo jasné co to obnáší.
Už kdysi jsem si poradil s hydromechanickým přenosem u projektů 810, 814, 840 a 842, oproti běžným projektům to vyžaduje komplexnější nahrávky. U mechanického přenosu musí být navíc nahrávka v zátěži a v různých fázích rozjezdu. Motor mění otáčky podle rychlosti.
Součástí je pak upravená rozjezdová křivka a nastavení zvuků podle ní. Tuto hlavní věc staré MX projekty uměly
Níže ukázky hotových vzorků. Nechová se to na 100% jako mechanický přenos, neumí to plynule podřadit a má to pár nedokonalostí. Na druhé straně to nemá plno nedokonalostí původních MX projektů, fungují všechny skripty a vychytávky obvyklé u všech dosavadních projektů
Bylo možné např. použít zvuk zasyčení spojky při řazení, ale také při vyřazení funkcí výběhu F6. U M 131.1 je studený start, při F19 je start teplý.
Oproti původním MX projektům funguje i poloviční rychlost, dvě sady zvuků a mnoho dalšího. Rohodl jsem se proto tyto nové projekty exportovat i pro MX dekodéry.
M 131.101
![]()
M 131.1546
![]()
T 212.0555

jeden starý projekt na přání. Tady už s výsledkem spokojený nejsem, ale bez nových nahrávek to lepší nebude
MUV 69

Otázkou jsou staré projekty M 275.1 a M 120.417, jejich úprava by byla velmi náročná, ne-li nemožná.
Projekty i s návodem budou ke stažení v některé další aktualizaci. Nutné je řadné odladění.
Zatím je možné pouze zaslání konkrétního modelu k nahrání a vyladění .
Petr Smutek



komentáře (6) k “Dekodéry MS a mechanický přenos výkonu”
Dobrý den, pochopil jsem to správně, že budou zvukové projekty pro vozy M 131 a T 212
pro MS dekodéry ?
Dobrý den,
už jsou, o tom je článek. Jen zatím nejsou v kódových projektech
Dobrý den, děkuji za odpověď.
Ještě bych se chtěl zeptat, mám loko Kaluga v TT, ozvučení T211 od Vás v dekodéru zimo MX.
Má smysl tento dekodér vyměnit za MS dekodér se zvukem T212 ?
Jenda
Výměna určitě smysl nemá, nehledě na to, že zvuk Kalugy nemám.
Dobrý den,
chápu tedy správně, že lepších výsledků zvuku mechanického přenosu výkonu dosáhneme použitím dekodéru MX ?? Stejně jako další modeláři disponuji několika motoráky s dekodérem MS a můj dojem ze zvuků jízdních stupňů je tedy lepší např. u 810 MX (verze projektu někdy kolem r. 2019) než 810 s dekodérem MS projekt r. 2023.
Dobrý den,
ne mechanický přenos pro MS zkrátka není a pro MX je velmi nedokonalý. Představené projekty jsou vytvořené jako elektrický přenos, který se chová jakože mechanický.
Podstatné je, že běžný uživatel to nepozná.
Mimochodem o 810 vůbec není řeč, to je hydromechanický přenos a mezi projekty MX a MS není žádný rozdíl. Tam se neměnilo nic.