Dekodéry MS a mechanický přenos výkonu
Dekodéry MS neumějí mechanický přenos výkonu, tedy laicky cokoliv s mechanickou převodovkou a řazením převodových stupňů.
V manuálu Zimo je to slibováno až od sw. verze 5.0. Jenže aktuální vývoj si vyžádal číslování v tisícinách, 4.229, 4.237, 4.241, 4.250… S četností zveřejňování to vypadá tak na 20 let.
Druhá věc je původní provedení mechanického přenosu v MX projektech, které je značně nedokonalé a nevyladěné. I proto není snaha toto pouze zkopírovat do sw. dekodérů MS.
Ale co s tím?
Někteří modeláři dokonce v Zimo dostali odpověď „nyní nelze, ale pan Smutek si poradí“. Ale pochopili to tak, že se ráno zeptají a odpoledne ze mě vypadne projekt.
Druhou skupinou jsou uživatelé nebo prodejci, kteří si sami nahrají kódový projekt. Ti se neptají na nic, ale potom „reklamují“, že MX projekt nefunguje v dekodéru MS. Koho by taky napadlo, že to bude fungovat, když se v návodech jasně píše o typu dekodéru. Jenže mají svůj model nějakého Hurvínka s dekodérem MS a zvuk v nedohlednu. Takže se neustále někdo ptá nebo připomíná
Tento článek tak píšu spíš proto, aby bylo jasné co to obnáší.
Už kdysi jsem si poradil s hydromechanickým přenosem u projektů 810, 814, 840 a 842, oproti běžným projektům to vyžaduje komplexnější nahrávky. U mechanického přenosu musí být navíc nahrávka v zátěži a v různých fázích rozjezdu. Motor mění otáčky podle rychlosti.
Součástí je pak upravená rozjezdová křivka a nastavení zvuků podle ní. Tuto hlavní věc staré MX projekty uměly
Níže ukázky hotových vzorků. Nechová se to na 100% jako mechanický přenos, neumí to plynule podřadit a má to pár nedokonalostí. Na druhé straně to nemá plno nedokonalostí původních MX projektů, fungují všechny skripty a vychytávky obvyklé u všech dosavadních projektů
Bylo možné např. použít zvuk zasyčení spojky při řazení, ale také při vyřazení funkcí výběhu F6. U M 131.1 je studený start, při F19 je start teplý.
Oproti původním MX projektům funguje i poloviční rychlost, dvě sady zvuků a mnoho dalšího. Rohodl jsem se proto tyto nové projekty exportovat i pro MX dekodéry.
M 131.101
M 131.1546
T 212.0555
jeden starý projekt na přání. Tady už s výsledkem spokojený nejsem, ale bez nových nahrávek to lepší nebude
MUV 69
Otázkou jsou staré projekty M 275.1 a M 120.417, jejich úprava by byla velmi náročná, ne-li nemožná.
DALŠÍ FUNKCE
Světla při startu
Skriptem je nastaveno pohasnutí světel při startu motoru. Úroveň jasu se dá upravit v CV192
F6 – výběh
Po zapnutí F6 zvuk motoru přejde na volnoběh. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků.
Tato závislost funguje pouze se zapnutými zvuky F8.
Zvuk dobrzdění
V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
F20 – broušení okolků v oblouku
Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985.
F24 – zvuky tratě
Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986.
Zvuky brzdičů
Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
Projekty i s návodem budou ke stažení v některé další aktualizaci. Nutné je řadné odladění.
Zatím je možné pouze zaslání konkrétního modelu k nahrání a vyladění .
Petr Smutek
19 července, 2024 v 20:46
Dobrý den, pochopil jsem to správně, že budou zvukové projekty pro vozy M 131 a T 212
pro MS dekodéry ?
20 července, 2024 v 15:23
Dobrý den,
už jsou, o tom je článek. Jen zatím nejsou v kódových projektech
23 července, 2024 v 18:12
Dobrý den, děkuji za odpověď.
Ještě bych se chtěl zeptat, mám loko Kaluga v TT, ozvučení T211 od Vás v dekodéru zimo MX.
Má smysl tento dekodér vyměnit za MS dekodér se zvukem T212 ?
Jenda
3 srpna, 2024 v 19:28
Výměna určitě smysl nemá, nehledě na to, že zvuk Kalugy nemám.
8 října, 2024 v 12:13
Dobrý den,
chápu tedy správně, že lepších výsledků zvuku mechanického přenosu výkonu dosáhneme použitím dekodéru MX ?? Stejně jako další modeláři disponuji několika motoráky s dekodérem MS a můj dojem ze zvuků jízdních stupňů je tedy lepší např. u 810 MX (verze projektu někdy kolem r. 2019) než 810 s dekodérem MS projekt r. 2023.
8 října, 2024 v 20:30
Dobrý den,
ne mechanický přenos pro MS zkrátka není a pro MX je velmi nedokonalý. Představené projekty jsou vytvořené jako elektrický přenos, který se chová jakože mechanický.
Podstatné je, že běžný uživatel to nepozná.
Mimochodem o 810 vůbec není řeč, to je hydromechanický přenos a mezi projekty MX a MS není žádný rozdíl. Tam se neměnilo nic.