Kompresor v projektech

V letním období není moc prostoru pro nějaké vysedávání u PC, zveřejním proto aspoň popis několika věcí, které v projektech jsou v různé podobě už delší dobu a dosud pro ně nebyl žádný návod.

V roce 2023 jsem poprvé zkusil proniknout do tajů skriptů. Prvním z nich bylo reálnější chování zvuku kompresoru, které je v základním provedení dost primitivní.

 

Článek s popisem funkce kompresoru je zde

 

Projekty MX a MS verze 10 – 15

První provedení skriptu pro kompresor bylo velmi jednoduché, tlačítko F15 bylo aktivní jen po nastartování motoru a vypnutím zvuků F8 došlo zároveň k deaktivaci tlačítka a zastavení zvuku kompresoru, pokud zrovna běžel. Náhodné spouštění zůstalo jen pomocí základního nastavení zvukového projektu.

Skript brání zásadnímu nesmyslu všech projektů, zvuk nesmí jít spustit bez běžícího motoru. Není však žádná závislost mezi náhodným a ručním spuštěním, zvuk se dá spustit dvakrát přes sebe.

 

podrobný popis skriptu verze 15

 

Projekty verze 16 a 17

Tyto projekty obsahují mnohem propracovanější skript, který zahrnuje komplexní chování pro sadu zátěž, bez zátěže a také ruční spuštění tlačítkem F15

Intervaly náhodného spouštění u sady F19 bez zátěže jsou o dost delší, aby se např. při posunu sólo lokomotivou zvuk nespouštěl každou chvíli.

Hlasitost kompresoru je nastavitelná jednotně v CV988

 

podrobný popis skriptu verze 15

 

 

Prémiové projekty verze 20

Předchozí verze skriptu je doplněná o dynamické chování podle zvolené soupravy. Délka pumpování kompresoru je různá pro samotnou lokomotivu nebo lehký/střední/těžký vlak.

Kromě hlasitosti v CV988 jsou v CV 995 – 998 nastavitelné i tyto doby

 

Závislost na mnoha provozních podmínkách v maximální možné míře simuluje skutečný kompresor.

Dále jsou zohledněny rozdíly u jednotlivých trakcí. U parních lokomotiv kompresor ovládá topič ručně, spustí ho zpravidla ještě před zastavením, už při vjezdu do stanice. Skript dále rozlišuje pomalý nebo rychlý chod.

U elektrických lokomotiv jsou zase kompresory dva

 

podrobný popis skriptu verze 20 pro motorové a elektrické lokomotivy

podrobný popis skriptu verze 20 pro parní lokomotivy

 

Použití kompresoru v ukázce jiné připravované novinky verze 20

Petr Smutek
 

komentáře (2) k “Kompresor v projektech

  1. Zdravím. Jsem uživatel Vašich zvukových projektů, a musím říct , dobrá práce.
    Zde bych si jen pro upřesnění dovolil malou poznámku ke zvukům kompresoru u parních lokomotiv. Jak správně píšete, topič ovládá kompresor ručně. Avšak kompresor zůstává vždy zapnutý po celou dobu jízdy, jeho chod je samočinně regulován spouštěčem. Při plném tlaku vzduchu v jímkách pracuje pomalu a jen doplňuje ztráty. Při poklesu tlaku, například při brzdění, běží rychleji a pokles tlaku doplní. I při jízdě samotné lokomotivy kompresor zůstává v chodu. Topič vypíná kompresor jen při delším stání.
    To platí samozřejmě pokud je lokomotiva vybavena tlakovou brzdou. Před jejím zavedení neměly lokomotivy kompresor vůbec, v případě sací brzdy byl podtlak vyvozován parním ejektorem.
    Děkuji za Vaši práci a těším se na další projekty.
    M. V.

  2. Zdravím, děkuji za upřesnění. Právě takovou zpětnou vazbu potřebuji. K parním lokomotivám se nedostanu. Videí je sice plný internet, ale neexistuje žádný komplexní záznam jen kompresoru v nějakém delším rozsahu od rozjezdu, jízdy po zastavení. A ovládání jsem naživo nikdy neviděl.
    Obávám se však, že s možnostmi dekodéru jsem se dostal na strop. Systém počítá jen s pomalým/rychlým zvukem, nedá se udělat zpomalení/zrychlení toho cyklu.
    Tovární nastavení dekodéru umožňuje pouštět pomalý zvuk náhodně při stání a rychlý jen po zastavení.
    Skriptem jsem upravil toto chování podle provozních situací. Ale stále jde jen o dva možné zvuky, které se nemění, tzn. nejde změnit plynele rychlost.
    To doplňování tlaku za klidu jsem na některých nahrávkách zaznamenal, takový velmi pomalý a nevýrazný cyklus. Takovou nahrávku nemám, potíž už je zaplněná paměť MS dekodéru a příliš dlouhý skript i tohoto zjednodušeného kompresoru.

    Více e-mailem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *