M 240.0 MTB TT, úprava osvětlení
Mám tu k vyzkoušení další desku Marka Šrůtky, tato je pro model motorového vozu 820. U tohoto modelu jsem ji zvlášť uvítal, neboť tovární provedení je jeden velký kompromis.
Originální DPS má vzhledem k malému vnitřnímu prostoru konektor next18. Byla tu nějaká snaha využít všechny výstupy, ale tvůrce u toho asi moc nepřemýšlel. Je tu sice osvětlení stanovišť strojvedoucího, ovšem obě jsou zapojená na jeden výstup, tudíž svítí obě současně. A tento nesmysl je na úkor toho, že interiér svítí dohromady s pozičními světly a nedá se vypnout.
Další nevýhodou nejen MTB je zapojení + pólu na sběrače a ne na k tomu určený výstup dekodéru. Přidaný kondenzátor pro vykrytí výpadků napětí potom nemá na osvětlení žádný vliv. Výrobci se z nějakého důvodu drží nějaké prastaré normy
Krásně to je vidět na videu. Jedno dvojkolí je záměrně mimo kolej pro zhoršení sběru a lepší názornost.
Původní provedení modelu a nová deska s rozhraním plux22. Použití velkého dekodéru samozřejmě vyvolává obavy jak to bude v malém prostoru vypadat. Myslím ale, že výsledek je mnohem lepší vzhledem k tomu co píšu výše.
Seznam výstupů:
F0f a F0r – poziční světla
F1 a F2 – červená světla
F3 a F4 – reflektory
F5 a F6 – stanoviště strojvedoucího
FA7 – digitální spřáhla obě strany
FA9 – jedno poziční světlo na obou čelech
FA10 – interiér
Deska má stejné rozměry a otvory pro šroubky, její výměna za původní je tak poměrně snadná.
S umístěním kondenzátorů jsem trochu laboroval. Pod podlahou je místa dost, ale v podlaze mám reproduktor pro lepší zvuk. Při umístění uvnitř vozu je zvuk nedobrý. Nehraje tiššeji, ale značně přidušeně a nevýrazně.
Hotová instalace
Tipy a triky
Reproduktor má u tohoto modelu tendenci rezonovat vším co není pevné. Je nezbytné přilepit všechna sedadla a přepážky k podlaze. Někdy přesto nelze zcela eliminovat určité škvrčení a pazvuky, osvědčilo se mi mezi desku a kastli dát pásek molitanu
Přední stanoviště je kvůli zasahující převodovce zmenšeno, ale dá se také dobře znázornit. Přepážku jsem i s káblíky natřel krémovou barvou.
Laborovat je nutné s prosvítáním dálkového reflektoru. Dioda nemá oproti předešlým modelům žádný kryt. Zkusil jsem ji oblepit černou izolepou a z horní strany ji pak nastřihnout jinak při nasazení kastle diodu překryje.
Možná by stačilo diodu zespodu a po stranách natřít černou barvou. V každém případě zcela zabránit prosvítání nelze.
Ještě okolí oken natřeno bílou barvou
Zvukový projekt
Nové zvukové projekty obsahují skripty pro pohasínání světel při startu a některé další funkce a efekty, které vyžadují komplexnější nastavení přes tzv. švýcarské mapování. I zhasínání kabin je zde provedeno pomocí skriptu, aby bylo možno využít efektu rožnutí žárovek.
Pohasínání světel je nastaveno pouze pro interiér a stanoviště, ostatní světla jsou u skutečného vozu již většinou v LED provedení.
Nově je omezený jas pro poziční, koncová a dálkové světlo. Nastavení je CV60=60, pro plný jas se nastaví “0”
Popis a seznam CV je v přiloženém souboru.
Pro celkovou náročnost nastavení jsem vytvořil i kódové projekty.
Desky je možné pořídit na pojezdy.eu
Výsledek
Petr Smutek
12 dubna, 2023 v 09:05
Pěkná práce. Prosím, můžeš uvést hodnoty kondenzátorů a jaký typ dekodéru byl použit? Děkuju.
12 dubna, 2023 v 09:18
Děkuji. Ty zásobníky, viz stránky Zimo
http://www.zimo.at/web2010/products/energiespeicher.htm