MS projekty – aktualizace č. 15, brzdy
Tato úprava posune zvukové projekty na úplně jinou úroveň. Jde o realné ozvučení brzd. Zvuky brzdění, dobrzdění, syčení brzdičů, atd. Různé zvuky dle provozní situace, stylu jízdy a zvolené sadě zátěž/bez zátěže
Ve zvukových projektech je mnoho věcí tak nějak historicky daných a nikoho nenapadlo, že je to vlastně až příliš jednoduché a neodpovídá to realitě. Jedním takovým zvukem je brzdění, pro které je v programu jedno okénko pro jeden zvuk, zpravidla nějaké pískání. Nastavit se dá úroveň od jaké rychlosti se má zvuk spustit a při jak velkém snížení rychlosti. Jenže toto ve skutečnosti odpovídá pouze konečné fázi brzdění před zastavením. A nijak není rozlišeno brzdění lokomotivy a soupravy.
Kdysi jsem dělal ozvučení pro simulátor, z reálných nahrávek jsem zjistil, že brzdění má tři fáze a tedy tři různé zvuky
- Brzdění ve vysoké rychlosti
Slyšet je pouze šumění, tření špalíků o kola. U lokomotiv je sotva slyšitelné, jsou hůře obrzděné. Opačně u takových motorových vozů 810 je to hodně patrné drhnutí.
- Brzdění v nízké rychlosti přechází z šumu do výraznějšího pískání, to je ten zvuk v projektech
- Dobrzdění. V závislosti na intenzitě a jestli strojvedoucí odbrzdí před zastavením nebo zastaví „o zeď, buď pískání zanikne do ztracena nebo se ozve silnější drhnutí
Třešničkou na dortu je pak syčení brzdičů, brzdění a odbrzdění. U výchozí sady „zátěž“ jsou to zvuky průběžné brzdy, přepnutím F19 na sadu „bez zátěže“ hrají zvuky brzdy přídavné.
ukázka 810
ukázka 240 ve výběhu
brzdění z malé rychlosti
brzdění z vysoké rychlosti
brzdění z vysoké rychlosti při F19 (rychlejší brzdění)
S tímto chováním zvuků jsem spokojený, má to jednu nevýhodu. Ozvučená lokomotiva tak trochu supluje i zvuk soupravy, při reálném zvuku lokomotivy tedy chybí to pištění vlaku.
Přidal jsem proto tři stejně řešené skripty pro imitaci souprav s různými brzdami.
Otázkou bylo jen kam. V DCC se začínají objevovat centrály a ovladače podporující F0 – F68, v době psaní tohoto článku to umí Lenz. Až to bude podporovat i Zimo, bude prostor pro nějaké úpravy mapování, zatím je to však hudba budoucnosti.
V projektu jsem zrušil tlumení hlasitosti, které stejně zabírá tři tlačítka zbytečně. Hlasitost se dá upravit v CV266, dnes už i Multimausem a ztlumení zvuku při vjezdu do tunelu se dá dosáhnout prostým vypnutím F8
Místo toho tedy bude:
F26 osobní vlak 1 – zvuky typické pro menší vozy
F27 osobní vlak 2 – zvuky typické pro větší vozy
F28 nákladní vlak
Tyto skripty nejsou aktivní při zapnuté funkci F19, z logiky věci sada “bez zátěže” má sloužit čistě pro jízdu samotné lokomotivy bez vozů.
Někdy u prvních projektů brejlovců a sergejů jsem přidal při rozjezdzu vrznutí zdrží. Je to líbivý efekt, mnozí si na to zvykli tak, že u nových zvuků hlásili “chybu”, že to tam není. No je třeba si uvědomit, že při naprosté většině rozjezdů strojvedoucí nerve výkon dokud je ve válcích vzduch. Takže další skript ošetřuje tento jev. Při vytočení ovladače do poloviny rozsahu zdrže nevrznou. Zvuk se přehraje při vytočení nad polovinu.
Tento zvuk přes to bude jen u vybraných projektů, zejména u modernějších vozidel k tomu snad ani nemůže dojít.
Někteří volají po zvukovém projektu čistě pro vozy. Do toho se mi moc nechce, sám do vozů dekodéry dávat nebudu. Ale asi takový projekt vznikne jako vedlejší produkt těchto úprav
Všechny skripty popsané v článcích jsou laděné i pro všemožné i nemožné kombinace, ať už při ručním řízení nebo přes PC.
Popsané ozvučení brzd je jako celek složeno z několika skriptů, různých sad samplů a hromady odlišných nastavení v CV. Pro velkou časovou náročnost budu tyto „profi“ verze dělat a zveřejňovat velmi pomalu nebo jen v omezeném množství variant, předně dle mých vlastních modelů TT.
No a aplikací všech prvků popsaných v článcích o aktualizacích jsem dostal možnosti projektů i s MS dekodéry na hranice možností. Počet skriptů je 13 – 15 z možných šestnácti, paměť dekodéru je využitá u motorových lokomotiv na 95%
Několik takto upravených kódových projektů uvolním tento týden
Petr Smutek
30 října, 2023 v 09:48
Nádherné, již když zastavujeme se soupravou, už nejsou slyšet pouze zvuky od lokomotivy, ale celého vlaku. A bomba, že můžu zvuky měnit dle druhu soupravy. Díky nádhera.
MSF
Stanislav
14 listopadu, 2023 v 10:48
Petře, nádhera, nové věci a vychytávky jsou super, díky za to úsilí!
Pro ježdění doma využívám i volbu hlasitosti z ovladače, ale chápu, asi se to dá oželet. Jen bych se přimluvil za zachování funkce ztlumení zvuku – prostě, aby se zvuk jen ztišil bez toho, aby byl slyšet doběh motoru atd. Díky
Jirka
14 listopadu, 2023 v 12:27
Jirko, děkuji. Obávám se však, že se zveřejňováním takto vylepšených projektů to nebude tak horké. Největší část toho úsilí zabere příprava souborů. Všechny ty verze pro různé modely, popisy, návody. Aby to fungovalo všem, aby si každý mohl některé věci upravit. To zabere mnohem delší čas než samotné tvoření projektů. Dle pár reakcí a počtu zhlédnutí u posledních článků je vidět, že to sleduje pár lidí a zpětná vazba je už delší dobu nulová. Modeláři jsou přesycení novinkami ze všech stran.
Ovládání hlasitosti je v CV396 a 397, celkové ztlumení je v CV313 a popsané skripty se zvuky soupravy mají hlasitost v CV987. Dalo by se to rozepsat do návodů, ale jak píšu výše, nikdo to nečte.
19 března, 2024 v 23:46
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jestli by se nedalo snižování, zvyšování a utlumení hlasitosti namapovat pod tlačítka 21,25 a případně 23 místo trubky ČSD. Nebo jsou tam nějaké skryté funkce? Já všechny 3 funkce využívám, protože v noci bych budil děti a do tunelu vypínám zvuk. Děkuji.
Roman
20 března, 2024 v 11:20
Dobrý den. Je to jen funkce dekodéru, takže se dá nastavit pomocí CV:
CV396=číslo tlačítko pro ztlumování
CV397=číslo tlačítka pro zesílení
Otázkou je kam s tím, všechno je obsazené.
Budete muset nějaký zvuk z pozice odstranit, jsou to pětistovková CV, ale s tím už neporadím, najdete to v manuálu k dekodérům Zimo.
Plnohodnotné řešení bude až Zimo bude umět funkce nad F29
19 října, 2024 v 17:08
Dobrý deň.
Som jeden z tých ktorý skoro všetky modely ozvučujem Vašími zvukovými projektami. Aktualizácia a všetko ostatné super. Ale aktualizácia ohľadne vynechania tlačidiel “mute” mi až tak nevyhovuje pre domáce jazdenia , hlavne vo večerných hodinách. Takto to bolo pohodlné , namiesto vždy natvrdo prepisovať CV266.
Popis ako naspäť aktivovať jednotlivé tlačidlá Cez CV313 a 395 a 396 mi je jesný . Naozaj každý nech si vyladí podľa svojej potreby. Ale chcem sa opýtať tlačidlo 28 “mute” ma reverzný vplyv. pri zapnutom stave je zvuk aktívny pri vypnutom je vypnutý. Tak sa chcem opýtať o radu ktoré cv ešte je potrebné prestaviť. aby som nemusel porovnávať celé mapovanie cv s predchadzajúcou verziou. Moc Ďakujem za odpoveď.
Emil Valach
19 října, 2024 v 17:14
Dobrý deň.
Prepáčte. ako sa hovorí čítaj s porozumením. ak v CV 313 zadám hodnotu 28 “mute ” aktívne pri vzpnutom stave . Ak 128 tak hodnota má inverzný tavr.
Možno pre tých čo sa tiež budú trapíť ako rada .
Ešte raz ďakujem za pekný zvuky.
Emil