V tomto článku představím druhý skript pro náročnější fanoušky. Jak jsem zmínil v minulém článku, nenápadné přidávání řádků skončilo několikaměsíčním vývojem.
Možnosti projektů jsem tím asi dostal na samou hranu možného.
Skript v tomto provedení bude jen pro projekty verze 20 a jen pro některé řady elektrických lokomotiv
Úvodem je nutné zmínit, že ke konečné podobě skriptu přispělo několik fandů, připomínkami, nápady, nahrávkami potřebných sekvencí a nekonečným testováním. Tímto všem zúčastněným děkuji, protože bez společného nadšení by asi těžko něco takového vzniklo.
Změna směru jízdy je u dekodéru řešena prostým stiskem tlačítka směru nebo otočením ovladače. V reálu dochází k různým okolnostem, pro které jsou dány různé technologické postupy. Pro účely modelu se dají zjednodušit takto:
- Samotná lokomotiva – strojvedoucí musí přejít na druhé stanoviště
- Lokomotiva posunuje se soupravou – strojvedoucí zůstává na čelním stanovišti
Zatímco u motorové trakce strojvedoucí projde strojovnou s nastartovaným motorem, u starších řad elektrických lokomotiv je většinou nemožné vejít do strojovny pod napětím. Je nutné provést několik úkonů
Základní sada Lv zátěž/bez zátěže.
Při změně směru dojde k následujícímu sledu událostí a zvuků:
- Zvuk vyřazení směru. Zablokuje se jízda, model nejde rozjet
- Zvuk zabrzdění rychlobrzdou, strojvedoucí zamkne brzdič průběžné brzdy
- Zvuk vypnutí hlavního vypínače a stažení pantografu
- Zhasnutí světel s výjimkou posunových při F3, *)
- Přechod strojovnou (zhasne kabina, aktivuje se osvětlení strojovny, po zhasnutí se rožne druhá kabina)
- Zvuk zapnutí hlavního vypínače a zvednutí pantografu
- Odemknutí brzdiče, zvuk odbrzdění
- Zařazení směru
- Rožnutí světel
- Odblokuje se jízda, s modelem je možné se rozjet
*) Spínání světel je oproti skutečnosti zjednodušeno a řešeno univerzálně. U jednotlivých řad jsou totiž značné rozdíly, např. u laminátek či bobin je možné ze stanoviště ovládat světla jen tohoto stanoviště, pro pouhou změnu zadních světel je třeba jít na druhé stanoviště.
Režim vlaku
- Při zvolení jakéhokoliv režimu vlaku F26 – F28 je změna směru okamžitá, přehraje se pouze zvuk přepojovačů směrů
Funkce F19 je nadřazena režimu vlaku. Po odvěšení soupravy je vhodné zapnout F19, případně také F3 pro poloviční rychlost a světla pro posun.
Nedostatky skriptu
Po vypnutí režimu vlaku je první následující změna směru ještě bez průchodu strojovnou. Pro okamžitou změnu stačí před reverzací zapnout F19
Multimaus
Ovladač Multimaus nemá tlačítko pro směr. Pro změnu směru v režimu vlaku je třeba kolečko otočit do opačného směru a ihned vrátit. Na tento povel je čas 1,5 sekundy. Poté se při nevrácení do nuly model rozjede.
Nedostatky modelů
Ukázalo se naplno jak omezující jsou desky plošných spojů v modelech. Např. kabiny jsou u modelů MTB a laminátek Piko H0 spojené dohromady přes tranzistory s pozičními světly. Pak je chování světel pevně určeno deskou modelu a nedá se nastavit jinak. Kabina zhasne spolu s pozičními světly, při posunu F3 pak svítí obě kabiny dohromady.
Tip
V režimu Lv je možné při změně směru nechat kolečko ovladače v jízdě. Lokomotiva se pak rozjezde až po celé proceduře, přičemž před rozjezdem se přehraje krátká houkačka.
Možné nastavení
Při testování se záhy přišlo na to, že celý děj s přecházením na druhé stanoviště je líbivý, až návykový. Ale po čase může omrzet a pro nějaké krátké poježdění to může být až otravné.
Sekvenci přechodu na druhé stanoviště je proto možné zcela deaktivovat v CV1000
- hodnota 0 – aktivní
- hodnota 1 – neaktivní. Změna směru je vždy okamžitá, přehraje se pouze zvuk přepojovačů směrů
Ještě jednou k Multimausu
Jelikož používám ovladač Lenz, všiml jsem si až při programování tohoto skriptu hrubého nedostatku Multimausu. Pokud při stání změním směr otočením kolečka přes nulu a zpátky, lokomotiva dostane povel k jízdě. Sice se díky zpoždění rozjezdu nepohne, ale spustí se všechny zvuky, od odbrzdění po ventilátor. Zvlášť u elektrických lokomotiv je to velmi rušivý jev.
Nikdo tento nedostatek nikdy nehlásil, ale asi by mi to dost vadilo.
Jednoduché provedení tohoto skriptu budu proto dávat do veřejných souborů s označením verze 17.2
Ukázky
Petr Smutek

komentáře (4) k “Skript pro změnu směru”
Petře, ta Laminátka se Ti povedla. Jar
MultiMAUS s firmware verzie 2.0 má “vychytávku”, že na otočenie smeru jazdy bez akéhokoľvek pohybu (a iných sprievodných akcií), stačí stlačiť SHIFT a otočiť kolieskom jazdy na opačný smer. A je jedno, že ako ďaleko vytočím koliesko od nulovej polohy, proste pri stlačení SHIFTu mašina nemení rýchlosť.
Děkuji za důležitou informaci. Otestoval jsem to a zdá se, že to funguje. U obyčejné změny směru to funguje jako přepínač jako u Lenze. Na variantu s přechodem to nemá vliv, ta je dána skriptem.
Pokud by se jednalo o centrálu Z 21 s WlanMAUSE tak to takhle jak popisu p. Horák funguje s aktualizací firmwaru WlanMAUSE 1.10.2.