Stavba pojezdu lokomotivy 742

Pojezdy sestavené z náhradních dílů modelů firmy Tillig se dají postavit pro mnoho našich lokomotivních řad. Jedna z nich je také 742 (T 466.2). V následujícím návodu popíšu jeho stavbu.

Pojezd jsem začal stavět v dobách, kdy přišla na trh startová verze lokomotivy V 100 a k dokončení jsem se vrátil teprve nyní, když Tillig tento model stáhl z výroby, přestože byl o něj enormní zájem.

Není žádným tajemstvím, že jsme u Němců pověstní svými přestavbami a proč by někdo měl řezat model, když si u nich může koupit hotový německý za plnou cenu. Nikdy asi nepochopí, že zkrátka proto, aby měl na českém kolejišti českou lokomotivu.

No ale zpátky ke stavbě, v následující tabulce je seznam všech potřebných náhradních dílů. Ceny jsou orientační, záleží u koho si je člověk objedná a i tak se při každé objednávce o pár korun liší, asi podle kurzu koruny.

k. číslo název cena počet ks
V 100
13 200455 Schalt, mont. 108 Kč 2
14 306700 Kardanwelle 22 Kč 2
19 303050 Drehgestell, Teil A 33 Kč 2
20 303060 Drehgestell, Teil B 33 Kč 2
21 322120 Stirnrad z 20 22 Kč 2
22 318660 Zahnrad 20/13 22 Kč 2
23 303040 Zahnrad 15 16 Kč 4
24 200421 Stromfeder re, vollst. 26 Kč 2
25 200422 Stromfeder li, vollst. 26 Kč 2
26 303070 Drehgestellverkleidung 22 Kč 2
27 200419 Treibradsatz m. Haltreifen 94 Kč 2
28 209120 Treibradsatz 54 Kč 2
VT137
7 201383 Motor, vollst. 590 Kč 1

Rám lokomotivy neobjednáváme, použijeme mosazný, vypalovaný laserem. Prodává jej firma DK-model a kromě její stavebnice pasuje i do stavebnice 742 od firmy KuBer.

Jako držák motoru jsem použil pásky z olova, čímž se zároveň zvýšila hmotnost.

Motor z lokomotivy V 100 do skříně 742 nevejde, má velké setrvačníky. Objednal jsem si proto motor z vozu VT 137. Je třeba ho ale mírně upravit, na jedné straně zkrátíme hřídel a nasadíme druhý unašeč. Už si nepamatuji, jestli byl přiložený k motoru nebo ne. Pokud ne, dá se u nás koupit u firmy Pojezdy.eu.

Další krok je zkrácení jednoho z kardanů. Kardan rozřízneme a po zkrácení na potřebnou délku spojíme bužírkou.

Tady je zkusmo sestavený pojezd pojezd

Na závěr jsem pojezd vybavil jednoduchým plošným spojem a dekodérem Kuehn. Mezi motorem a deskou je cca 2 mm silná podložka z PVC, aby nebyl rušen průhled kabinou. Do budoucna ještě počítám s výrobou osvětlení.

Fotografie hotového modelu a skutečné lokomotivy zveřejním v dalším článku.

Petr Smutek

komentáře (8) k “Stavba pojezdu lokomotivy 742

  1. Zdravím váš model 742 je velice povedený,snažím se o to samé provedení,a však nemůžu nikde sehnat pojezd na kocoura v TT a nechtěl bych se pouštět do přestaveb sám protože tomu zatím moc nerozumím,bylo by možně aby jste mi poradil,případně mi postavil pojezd,děkuji,Kočiš,736700459

  2. Zdravím, bohužel asi neporadím. Dříve se daly koupit mosazné pojezdy od p. Vilingera, ten však asi skončil. Na modelářské burze v Praze bývá ještě p. Pleticha s podobnými pojezdy.
    Jinak zbývá jen domácí výroba, ke které by měl pomoct tento návod.

  3. Dobrý den,
    jednostranný, je to ale provizorní řešení. Časem možná bude pořádný spoj s osvětlením a možná i zvuk jestli tam vleze, doba pokročila.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *