Stavebnice vozu Eas-u od firmy SDV
Koncem roku 2014 uvedla firma SDV na trh novou stavebnici vozu Eas-u ve velikosti TT. Je to další typická řada vozu, které na našich tratích jezdí v hojném počtu. Při první zmínce o plánované novice jsem si říkal proč už zase model něčeho co už existuje od jiného výrobce. Ale srovnání s fotkami asi nenechá nikoho na pochybách, více v článku.
Předlohou modelu je vůz řady Eas-u konstrukční skupiny 52, vyráběný v letech 1983 – 1987. Více informací je na Parostroji
Vůz jsem fotil v žst. Milotice nad Opavou 9. 6. 2005. Podle tohoto vozu jsem kreslil obtisky.
Níže pak ještě další dva vozy OKD na stejném místě asi o 3 roky dříve ještě na kinofilm.
Stavebnice jsou dodávány v dobře známé kartonové krabičce
Uvnitř najdeme návod a sáček s jednotlivými díly. Části vozu jsou z kvalitních výlisků, pak je tu lept s doplňky a obtisk. Dále je přiložen celkem podrobný návod.
Stavbu jsem začal očištěním výlisků od stop po vyhazovačích. Je jich podstatně méně než u dřívějších stavebnic, tady je vidět opět posun v kvalitě. K lepení plastových dílů jsem použil lepidlo pro plastikové modely, sekundové se k tomu nehodí.
Zde již ke zmíněné konkurenční stavebnici. V roce 1995 přišla s “véesákem” firma Detail. Tenkrát to byla poměrně velká novinka, žádné jiné stavebnice krom ZPA (LPH) nebyly, i tehdejší cena 150 Kč mi jako začínajícímu modeláři přišla jako z jiného světa:-)
O stavbě píšu třeba tady. Při srovnání s SDV je ovšem těch 20 roků znát, některé partie odlitku v sobě nezapřou původ v kastli vozu DR, zejména dveře a rozmístění výztuh.
Ve stavebnici najdeme výlisek kol a os pro sestavení dvojkolí, která jsem již kritizoval dříve. Chceme s vozem jezdit, výlisek tedy zahodíme a podvozky vybavíme ložisky Peho a kovovými dvojkolími. S tím ale souvisí stále stejný problém jako u všech dřívějších stavebnic, protože osy plastových dvojkolí jsou asi o půl mm kratší, je třeba ložiska zahloubit více. Proč u SDV nezkusí nasadit normovaná dvojkolí, zjistili by, že to nejede…
Lept s detaily. Otvory pro malá madla na čelech skříně už jsou naznačená, bohužel v nepatrně jiných roztečích, takže je třeba buď otvory mírně zvětšit nebo madlo zkřivit a po přilepení trochu srovnat.
Díly jsou již barvené, což začátečníkům usnadní stavbu. Pokud chceme osadit lepty a obtisky, samozřejmě se neobejdeme bez přestříkání barvami.
Detail stupaček na čelech
Vůz po nástřiku a aplikaci obtisků.
U této stavebnice jsou kinematiky spřáhel řešeny jiným způsobem, jsou vestavěny v rámu vozu. Funguje to bezvadně. Z výlisku původních kinematik SDV použijeme jen držák, bohužel právě tento díl působí velice humpolácky, zkusil jsem to ze všech stran obrousit co to šlo.
Vlevo obtisk SDV pro variantu ČSD, vpravo můj OKD. Řekl bych, že SDV si nechává tisknout u stejného dodavatele.
Hotový model
A tady na kolejišti. Některé fotky jsou s bleskem, takže patina podvozků vypadá moc silná, ale není. Chtělo by to nějaké osvětlení.
Nakonec znovu srovnání s předchůdcem ze stavebnice p. Žitného. Obtisky jsem tenkrát měl také svoje, ale tištěné na tiskárně ALPS.
Závěr
Máme další pěknou stavebnici „našeho“ vozidla, vůz je použitelný v různých obdobích i provedeních, což SDV určitě zohlední dalšími variantami s různými podvozky i obtisky. Stavba je jednoduchá, pohodová.
Petr Smutek
10 ledna, 2015 v 21:08
No vida, první kompletní recenze jak se patří… Jako ostřílenýho obtiskáře se tě zeptám: Už několikrát jsem se setkal s tím, že jsou tyhle vozy nazývané “véesáky”. Detail dokonce označení Vsa má myslim na krabičkách. Jenomže kam moje podklady sahají, tyhle vozy nikdy řadu Vsa nenesly, na starých fotkách i listech z Popradu je Uae/ Uae-s. Je to teda jenom lidová přezdívka podle předchůdců Vsa s klapkami v podlaze, nebo máš někde zdokumentovanej vůz takhle označenej? Podle mě je to totiž blbost…
Dvojkolí: je mi záhadou jak to stavíš, ve všech vozech SDV kovová kola mám a žádný problém… Mám je přímo v originál plastovým uložení a sedí dobře bez zbytečných bočních vůlí… Ložiska tam vrznu až jestli se to časem vyjede.
10 ledna, 2015 v 21:47
Přezdívka “véesák” podle mě patřila právě staršímu vozu řady Vsa a s příchodem nových Uae se vžila i pro ně. Podobných zažitých názvů je hodně, nejednou jsem slyšel kolegy mluvit o “bajách” nebo “bajkách”, čímž nemysleli řadu Bai, ale prostě velký vůz, ať už to bylo Bte nebo B. Řadě Baafx (010, Btax) se tu zas neřekne jinak než “calmák”. Přitom to nemá vůbec nic společného s řadou Calm ani Balm. Zřejmě to vzniklo od Clm, Blm k hurvínkům, protože z výroby byl vůz k M 152.0 taky označen jako Blm. A to byly staré Clm přeznačeny na Blm už v roce 1957.
Vlastně jsem nikdy neslyšel nikoho, že by použil novější označení, vždy jen nějaká zkomolenina národního označení. “Eneská”, “nas”, apod. Pobavil mě kdysi dotaz výpravčího jestli tam dnes jsou “saze”, čímž myslel zakryté sypáky Faccs (Sasz) na koleji u stavědla. A signalistka mu odpověděla, že ne, že kominíci už tam byli:-)
Dvojkolí: je fakt, že jsem nezkusil podvozek jen slepit a dát plastová a pak kovová dvojkolí. Ale s ložisky se to nechtělo vůbec točit, musel jsem je zahloubit více. U vozů Es a Kbkks se nedají použit leptané rozsochy, tam to je asi opravdu dělané na tu kratší plastovou osu.
11 ledna, 2015 v 20:47
Jacku, jednak pěkná recenze, ale k podvozkům a dvojkolím, já to dělám tak, že vlepím ložiska do domků, pak je ještě “začistím” vrtáčkem, slepím střední část jednou bočnicí podvozku, chvíli počkám, nevím asi půl hodiny (na lepení podvozků používám lepidlo na plastová stavebnice), potom vezmu dvojkolí, vsadím do slepené části podvozku a doplním druhou bočnici. Dvojkolí se točí úplně nádherně…Pak je před stříkáním můžu vyndat, olepit ložiska a podvozky na stříkat.