Stavebnice vozu Has (Zaz) od firmy ES-Pečky
Firma ES-Pečky nám v posledních letech nabízí stále nové stavebnice vozů. Ještě jsem si ani nestačil postavit soupravu vozů Ba a už je tu další novinka, vůz řady Has (Zaz). Jako obvykle, opět jde o typickou řadu vozů, které na našich tratích jezdily v hojném počtu.
Předlohou modelu je vůz řady Has s posuvnou střechou, dříve označený řadou Zaz a v současnosti Taes. Více informací je na Parostroji
snímky vozu Has z období ČSD (zdroj http://wikimedia.org)
Fotografie současné podoby, vůz řady Taes (autor: Jan Gajdušek)
Stavebnice jsou dodávány v pevné kartonové krabičce.
Uvnitř najdeme návod a sáček s jednotlivými díly. Části skříně a pojezdu jsou z kvalitních polyuretanových odlitků, dále je tu lept s doplňky a obtisk. Pak tu také najdeme kinematiky SDV a spřáhla. Stavebnice neobsahuje dvojkolí. Návod je v podstatě jen několik obrázků, snad tedy tento článek poslouží i jako návod.
Stavbu jsem začal očištěním odlitků od blan a otřepů. Jde to snadno sklalpelem nebo žiletkou, není potřeba nic brousit, apod. Pak jsem slepil boky a čela skříně. S gelovým sekundovým lepidlem to jde snadno, při lepení je však třeba dát pozor, lepidlo při dotyku dílů okamžitě schne a drží opravdu pevně. To je sice výhoda, není však čas na žádné opravování polohy dílů. Pokud už něco přilepíme křivě, v žádném případě se nesnažíme to od sebe odtrhnout, spoj prořízneme třeba žiletkou.
Díly do sebe pasují, při lepení skříně je třeba ale díly tlačit k sobě na rovné podložce, aby byly ve správné poloze. Nemají žádné “zámečky”, nezapadají tak do přesné polohy. Střecha je nepatrně delší, trochu jsem její čela přejel pilníkem. Přilepil jsem ji nejprve k čelům vozu a poté jsem vlepil čtyři přepážky. Boky skříně jsou totiž tenké a bez přepážek se ohýbají. Teprve potom jsem na několika místech střechu přichytil k bokům kapkami gelového lepidla a po zaschnutí jsem uvnitř skříně celou střechu po obvodu prolil řídkým sekundovým lepidlem.
Na krajích bočnic jsou malé výstupky, které jsem zprvu pokládal za otřepy, na fotografiích nic takového není. Naštěstí jsem je neodstranil, jsou to držáky kola ruční brzdy. Na jedné straně zůstanou, na opačné je můžeme odbrousit. Na dílu spodku jsou naznačené i hřídele, které na tyto výstupky navazují
Na řadu přijde osazování leptaných doplňků. Leptík vypadá poměrně bohatě, oddělování jednotlivých dílů je však dost náročné. Díly jsou namačkané na sobě a jsou vzájemně spojené materiálem o plné tloušťce. Některé díly se mi podařilo opatrně vystřihnout, u jiných jsem se bohužel neobešel bez zohýbání okolních dílů. Oddělování skalpelem taky moc nejde. Je např. problém oddělit od sebe madla, která jsou všechna “v sobě” nebo dostat kotvičku z vnitřku stupačky. Bez zkroucení stupačky to prostě nejde. Také chybí velké stupačky pod dveřmi, ty jsem si vyrobil z tenkého drátu a poté slisoval ve svěráku, aby byly ploché. Lept také obsahuje dvakrát díl, který v návodu vůbec není. Podle fotek výše jsem ho identifikoval, asi je to mechanismus posouvání nebo zajištění střechy, na fotkách čela úplně vlevo od střechy dolů.
Lepty přijdou na obě čela stejně. Pro jejich osazení je třeba navrtat otvory. Na jednom čele byly naznačené důlky, na druhém ne, resp. důlky jsou na světlé hmotě tak nepatrné, že jsem si je označil fixem a pak teprve vrtal.
Ve stavebnici jsou i výlisky nárazníků od firmy SDV. Předpokládám, že kvůli reakcím nějakých modelářů na diskuzním fóru, kterým se nelíbily odlévané nárazníky u jiné stavebnice. Tyto vozy však měly nárazníky většinou jiné, ale pro modeláře snad žádný problém, zvlášť když jsou fotky. Na model jsem použil jiný typ.. Stejně jako dvojkolí, která každý použije svoje kovová a nebude sestavovat plastová.
Na fotce vpravo vůz s nárazníky stejného typu jako jsou ve stavebnici
Spodek vozu je pěkně propracovaný, krásně plastický. Na čelech jsou vybrání pro kinematku Peho 101 a i když jsou ve stavebnici kinematiky SDV, dal jsem přednost Peho, protože není třeba nic skládat, brousit, zdlouhavě ladit. Prostě přilepím a jedu. V tomto mi stavebnice kinematik nějak nepřirostla k srdci, navíc je kratší a má o dost mohutnější držák spřáhla oproti Peho.
Ke stavebnici jsou přiložená spřáhla Tillig, uvítal bych však raději Kuehn.
Podvozky jsem vybavil ložisky Peho, naznačené otvory v bocích jsem odfrézoval.
Na rám jsem přilepil závaží v místech, kde nejsou přepážky. U vozů Gbgs jsem nalepil tenký pás olova po celé délce což by mělo zabránit prohýbání pojezdu. U tohoto vozu by tomu měly zabránit právě čtyři přepážky.
Hotový vůz před nástřikem
Obtisk nabízí provední ČD nebo ČSD. Obsahuje i více čísel, což je dobré. Je však poněkud rozmazaný, údaje v tabulkách ložných hmotností jsou slité dohromady. Černá tabulka na čele a menší na boku neobsahuje žádné nápisy, nicméně jako tvůrce obtisků bych se zdržel nějakého srovnávání nebo kritiky, otevírá to prostor pro mě:-), určitě už teď uvažuji o verzi Taes
Hotový vůz před finálním nástřikem bezbarvým lakem. Všechno foceno s bleskem, aby byly vidět detaily.
Jedna bez blesku
A po mírné patině a přelakování.
Závěr
Máme k dispozici další stavebnici vozu našich tratí, nabízí se ztvárnění v různých variantách, od ČSD a ČD až po ČD Cargo nebo ŽSR, ZSSK. Stavba je vcelku pohodová, slabší stránkou je zmíněný lept. Tyto vozy si dobře pamatuji z 90. let právě s označením Has (Zaz), na kolejišti tak u mě nemůžou chybět.
Petr Smutek