Verze 20, prémiové projekty

V září loňského roku jsem představil déle připravovanou novinku ve zvukových projektech. Původně jsem zamýšlel to zahrnout do stávajících kódových souborů jako aktualizaci 17.

Další nový firmware však umožnil nespočet dalších nových možností, vývoj a programování skriptů mi nakonec zabralo půl roku. Upravil jsem takto za celou dobu jen několik zvukových projektů ve svých vlastních modelech a tvorba dalších bude tentokrát pro velkou náročnost jiná.

Možný vývoj jsem částečně představil v minulém článku. Funkcemi F26, 27 a 28 se zvolí typ soupravy. V kombinaci se stávají funkcí „zátěž/bez zátěže F19 se pak mění zvuky a jízdní vlastnosti.

Po půl roce vypadá konkrétní provedení takto:

 

Základ

  • Nic – Lv vlak, na F12 je píšťala „povolte brzdy úplně“. Rozjezd CV3=25
  • F19 – Lv bez zátěže, na F12 je píšťala „povolte brzdy úplně“. Rozjezd rychlejší, odpovídá CV3=20

 

Předvolby

  • F26 – lehký vlak (MOs), na F12 je staniční hlášení. Rozjezd CV3=30
  • F27 – běžný vlak (klasická souprava), Na F12 je jiné staniční hlášení. Rozjezd je pomalejší, CV3=40
  • F28 – těžký vlak (nákladní), Na F12 je houkačka „povote brzdy úplně“. Rozjezd je pomalý, CV3=50

 

VAZBA NA ZVUKY

Výkonové stupně

  • stupně v reálu přidává strojvedoucí postupně, pro rozjezd samotné lokomotivy není třeba velký výkon. Čím těžší souprava, tím je přidávání nižších stupňů v rychlejším sledu.
  • Při těžkém rozjezdu zpravidla strojvedoucí použije vyšší výkon a po dosažení dané rychlosti ubere. Takto se zvuky chovají i v projektech podle zvolené zátěže.
  • Pro okamžité přidání je funkce F25 plný výkon.

Turbodmychadlo

  • Zvuk turba je ovlivněn zvolenou kombinací, podle toho se mění hlasitost. Čím větší zátěž, tím výraznější zvuk.
  • Netýká se to všech projektů. Některé stroje mají výrazné turbo i při nižší zátěži, jiné naopak. U strojů bez přeplňování není pochopitelně tento zvuk vůbec.

 

Zvuky na pozici F12

Na pozici F12 je více zvuků, výběr se provede zvolením režimu.

  • Projekty současných vozidel obsahují dvojici staničních hlášení.
  • U lokomotiv z dřívějšího období je místo staničního hlášení trubka vlakvedoucího nebo píšťala a houkačka „povolte brzdy úplně“. Podobně u ryze nákladních lokomotiv

 

Parní lokomotivy

  • Konečně se mi podařilo vymyslet výběh. Funguje stejně jako u motorové a elektrické trakce, na tlačítko F6. Zvuky parního stroje se plynule ztlumí a je zablokováno zrychlení.
  • Při navolení vyšší rychlosti ve výběhu F6 a následném vypnutí funkce dojde k otevření odvodňovacích ventilů a teprve po třech sekundách začne model zrychlovat za výrazných zvuků výfuků
  • Podle zvolené soupravy se mění délka otevření odvodňovacích ventilů a doba zpoždění rozjezdu. Při režimu posunu F3 nebo jízdy bez zátěže F19 jsou zvuk i zpoždění potlačeny, rozjezd je ihned. Ruční otevření se přesouvá na tlačítko F2.

 

Provoz s PC

Jelikož jsem sám hlavním uživatelem svých zvuků, už od začátku skriptování jsem zohlednil řízení počítačem.

  • Je nutné např. počítat se zapnutím a vypnutím zvuků F8 za jízdy. Typicky pro vjezd a výjezd z/do tunelu, resp. skryté části kolejiště. Projekty jiných autorů s touto základní provozní situací nepočítají, procesy ve skriptech pak přehrávají některé zvuky i přes vypnutí dokud model nezastaví, zvuky se zacyklují, atd.
  • Režim vlaku nemá vliv na brzdnou dráhou, přestože by se to krásně nabízelo. Pro řízení počítačem musí být zaručena stejná vzdálenost dle kalibrace.
  • Režim vlaku a většina skriptů je aktivních pouze se zapnutým zvukem. Ze skrytého nádraží je třeba odjet s normální křivkou rozjezdu, bez zvuku některé funkce postrádají logiku, protože nejdou slyšet; atd.

Několik ukázek

 

Co dál..

Změn a zdokonalení je mnohem více, model i zvuky se chovají skutečně dynamicky podle zvolené zátěže a způsobu ovládání. Na ukázkách je jen několik nejzřetelnějších rozdílů.

Je ale jasné, že tohle množství práce se mi vůbec nechce jen tak rozpouštět do nějakých aktualizací zdarma, které si možná někdo stáhne a ještě s tím, že přece už kdysi platil. V tomto má kódový systém Zimo trhlinu, nepočítá se s tak obrovským počtem projektů a jejich zpětným vylepšováním. Vývoj ale zadarmo není, naopak je dost nákladný.  Pokud má pokračovat, je třeba to pojmout trochu jinak. Podobně jako u počítačových programů je obvyklá plná technická podpora jen k aktuální verzi programu, uživatel dostává aktualizace a různé záplaty zdarma až do vydání nové verze programu. Z Windows 95 se ale pouhou aktualizací nestanou Windows 10.

A tím jsem se dostal takříkajíc na rozcestí. Také jsou skupiny uživatelů s různými nároky. Projekty jsem rozdělil takto:

MX dekodéry

projekty verze 10, 11

Zcela základní verze

 

MS dekodéry

Verze 10 – 16

Stávající veřejné projekty – první generace MS projektů, řada 1.

 

Verze 20

Nové dynamické projekty – druhá generace, řada 2

 

Verze 17

Tato varianta vychází z verze 20, ale odpovídá verzi 16. Je zjednodušená o dynamické chování a změny křivek. Určená je pro uživatele, kteří např. potřebují provozovat v přípřeži lokomotivy se zvuky různých autorů nebo starší verze s novými.

Veřejné verze 17 neobsahují veškerá nová vylepšení verze 20

 

Naprostá většina uživatelů mých projektů jsou zákazníci prodejců. Nemám od nich žádnou zpětnou vazbu k provedení zvuků, o pokročilé funkce většinou nestojí, protože je tam něco jinak než mají v jiném modelu nahraném před lety. Tito uživatelé zpravidla nečtou moje články, nemají technické znalosti o všelijakých možnostech. Požadují místo nich hlavně staniční hlášení a dostupnost i pro MX dekodéry.

Druhá skupina si potrpí na reálné chování, jsou to pokročilí uživatelé, soubory si sami nahrají a dokážou si leccos upravit dle sebe. Nebo chtějí různé úpravy na přání. Ale zavděčit se všem je nemožné.

S nahráváním u prodejců se také zcela vytratila zpětná vazba a pojetí zvuků Jacek coby exkluzivní nadstavbě továrních zvuků. Nemám žádnou šanci ovlivnit co kdo komu nahraje, jestli ohlídá správnou verzi projektu a software dekodéru, jestli upraví vše podle návodu. Občas mi někteří doslova kazí pověst nahráním úplně nesprávných zvuků do daného modelu.

U veřejných kódových projektů proto ukončím vývoj verzemi 15 – 16, systém kódů i ceny zůstávají beze změn

S projekty verze 20 se vrátím k té exkluzivitě a přímému nahrávání s doladěním jen u mě.

Úprava verzí 15 a 16 na novou 20 je náročná na čas, ale také individuální ladění hodnot ve skriptech. Jsou odlišné i u stejných projektů pro různé modely. Předělání starší verze než 15 znamená v podstatě vytvoření nového projektu od nuly.

Verzi 20 bude možné ze začátku nahrát jen u mě coby nové nahrání nebo upgrade za nižší cenu. Pro vyladění jednotlivých variant bude nutné ze začátku dodat i model. Hodnoty ve skriptech se liší podle maximální rychlosti a nedají se upravit v CV. U modelů Roco a Piko jsou různé verze DPS a jsou pak věčné problémy s nějakými světly.

Jedině tímto způsobem dokážu zaručit stoprocentní funkčnost a spokojenost na obou stranách. Také zjistím, jaký je skutečný zájem a jaké úsilí tedy věnovat vylepšování projektů. Vzhledem k celkovému rozsahu práce totiž nehrozí hromadné aktualizace všech projektů v tabulce jako doposud. A jak jsem již zmínil výše, ne všichni by tak propracované verze uvítali.

Soubory budu dělat v omezené míře jen podle skutečného zájmu na objednávky.

Uvolnění vyladěných verzí 20 mezi veřejné kódové projekty v plánu není. Bude ale možné na objednávku vyexportovat soubor a zaslat jej e-mailem.

V tabulce níže je seznam všech projektů s podrobnostmi. Zelený řádek představuje vyladěný projekt, který je možné nahrát, u oranžových je nutné k vyladění a nahrání poskytnout i model

Odkaz na tabulku

 

Petr Smutek
 

Komentářů (4) na “Verze 20, prémiové projekty”

  1. Jan:

    Zdravím,
    jelikož jsem odběratel novinek tak si každou novinku čtu a přiznám se že ale nejsem počítač nýtů. Stačí mi správný zvuk lokomotivy , na staniční hlášení ujetej nejsem :-). Několik Vašich zvuků mám a jsem spokojen. Světla si dělám podle sebe.. Myslím že většina z nás je spokojena hlavně s tím jak se mašina tváří když se rozjíždí a tak, dost lidí není políbeno železnicí, i já. Jen prapředci dělali v ŽOZ Nymburk nebo na závorách, i přímo tam kde před Nymburkem stavěl na začátku filmu i Železnej dědek. Ke kolejím chodím od dětství a tak si i pamatuju jak se třásla zem když stál sergej od Velelib u vjezdového návěstidla do Nymburka na hlavák a nebo když práskly žaluzie 🙂 Takže díky za Vaši práci a těším se na poslech 🙂

  2. zuban:

    Zdravím,
    mám pár dotazů.
    1) Mění se (jakoby) CV#4? Podle videí jsem pochopil, že F19 na to má vliv. Mám obavu, že to by mi rozhodilo funkci BBT v Rocrailu. Je případně možné deaktivovat pomocí CV#843 skripty tak, aby se s F19 měnily jen zvuky, ale ne dynamika?
    2) Ty hodnoty CV#3, které se mění s F26/F27/F28, jsou nastavitelné někde v CV#980-1019?
    3) Co znamená, že je potřeba “vyladit skripty” podle konkrétního modelu? Mám modely převážně vlastní výroby a vždy si měním podle sebe CV#57 a CV#267 a světla. Je v tom ještě něco dalšího?
    Děkuji

  3. Jacek:

    Zdravím,

    ad 1) CV4 se nemění, viz část článku o provozu přes PC, bylo by to nežádoucí.
    ad 2) ve stávající verzi programu ZSP nejde nastavit “hodnota v CV”, jen konkrétní hodnoty ve skriptu. Je to čtveřice hodnot.
    ad 3) CV57 ani 267 ve skriptu nejsou.

    Tady by to bylo spíš o vytvoření souboru na míru s Vašimi hodnotami, to není problém

  4. Ivor:

    Tak som si Peťo pozorne prečítal dva krát 🙂 celý článok a môžem opäť skonštatovať, ako už mnohokrát, že posúvaš svoje zvukové projekty v ich možnostiach za horizont bežného užívateľa, zvukovým projektom sériových výrobcov si sa vzdialil už o “galaxiu”…. 🙂 osobne si myslím, že by stačil pre každý typ lokomotívy jeden takto detailne rozpracovaný projekt. Aj to by bolo práce viac než dosť ! Jedine tie staničné hlásenia by sa mali ozývať zo staničných budov…. ale každému vyhovuje niečo iné. Nakoľko si písal, že “hodnoty ve skriptech se liší podle maximální rychlosti a nedají se upravit v CV”…. znamená, že ideálny stav by mal byť taký, že záujemca si osadí zvukový dekoder do modelu, nastaví v CV5 maximálnu rýchlosť, ktorá mu na jeho koľajisku s daným modelom vyhovuje a následne Ti zašle dekoder na nahratie konkrétneho zvukového projektu verzie 20 ? Pýtam sa to takto verejne, lebo podobná otázka napadne asi viacerých modelárov…. Vďaka za Tvoju jedinečnú zvukársku prácu, držím palce Tvojej neúnavnej tvorbe, ktorá robím mnohým modelárom z nášho koníčka ešte väčší zážitok.

Napsat komentář