Zvukové projekty 150, 151
Počátkem roku 2014 jsem napsal článek o zvukovém projektu pro model řady 151 od firmy Acme. Tenkrát jsem tím způsobil hromadné rušení objednávek a reklamace zvukových verzí modelu. Jejich zvuk byl naprosto nepodobný své předloze.
Za 10 let jsem projekt mnohokrát vylepšil, přišly MS dekodéry a možnosti skriptů. Také přišla firma MTB s modely v TT i H0, původní článek tak bylo třeba napsat znovu.
Aktualizace 12. 10. 2024
“Banány” mají charakteristické zvuky ventilátorů. Výkon se ovládá kontrolérem v 56 stupních, z nichž některé jsou tzv. šunty. Technický popis tu nebudu rozvádět, z pohledu zvukaře to funguje takto:
Rozjezd
- na 1. stupni se rozběhne ventilátor trakčních motorů. Běží v celém rozsahu výkonu a jeho otáčky jsou neměnné, čili výška zvuku stejná.
- na 2. stupni se spustí ventilátor odporu. Je to ten charakteristický kravál. Otáčky s navoleným výkonem klesají, tzn. výška zvuku se mění podle výkonu. Nejvyšší otáčky má ventilátor na nejnižších stupních, kdy je proud maximální
- na 27. stupni se ventilátor odporu vypne (šuntovací stupně)
- na 33. stupni se opět zapne
Brzdění
- při ubírání stupňů se děje totéž, jen v opačném pořadí
- při zkrokování na nulu se vypne ventilátor odporu
- po zastavení se vypíná ventilátor trakčních motorů, dá se vypnout ručně
Elektrodynamická brzda
- v režimu EDB se spustí ventilátor odporů, jeho otáčky, tzn. výška zvuku se mění v závislosti na proudu
- EDB odpadá v rychlosti kolem 50 km/h, pod tuto rychlost lokomotiva brzdí jen vzduchem.
Toto všechno už je složité samo o sobě a to nezmiňuji, jak se který ventilátor chová při stažení sběračů za jízdy. Pro zvukový dekodér modelu jsem to musel trochu zjednodušit. Problém nebyl v tom, že by to nešlo zrealizovat. Jde to a dnes díky skriptování velmi dokonale. A při přidávání po jednom stupni s ovladačem Lenz LH100 to vypadá velmi efektně. Předpokládá to ovšem velmi pozvolný rozjezd, takže by to vyniklo tak na nějakém modulovém kolejišti v tělocvičně. Při normálním ovládání Multimausem doma s nemodelovým zrychlením by to vypadalo podivně. Zvuk ventilátoru odporu by se totiž neustále zapínal a vypínal. Zvuky jsem tedy nastavil takto:
Oba ventilátory jsou řešeny pomocí skriptů
- Při rozjezdu se spustí oba s nepatrným odstupem. Při F19 je odstup větší
- Během zrychlování je ventilátor odporů v plných otáčkách. Při F19 jen krátce
- Šuntování jsem vynechal
- Při brždění kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
- Po zastavení stále běží ventilátor trakčních motorů po nastavenou dobu, dá se vypnout ihned zapnutím a vypnutím F23
- Oba ventilátory se dají zapnout pro trvalý chod tlačítky F23 a F25
F6 výběh
- Při výběhu kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
- Při brždění hučí trakční motory do cca 50 km/h a po dobu brždění běží ventilátor odporů
F19 jízda bez zátěže (posun sólo lokomotivou)
- Při brzdění nejsou aktivní zvuky související s EDB
Zvukové projekty řad 150 a 151 jsou stejné, liší se ale zvukem kompresoru. Řada 150 má pístový, kdežto řada 151 modernější šroubový. Dále jsem u řady 150 zohlednil stav před rekonstrukcí, zvukový projekt obsahuje cvakání pneumotoru.
Projekt 151 obsahuje dvojici staničních hlášení, aktivují se F26+F12 a F27+F12. Projekt 150 má na těchto pozicích trubku vlakvedoucího.
Vývoj projektů pro MX dekodéry byl ukončen v roce 2023. Projekty zůstanou dostupné, je třeba je ale brát jako silně ořezanou “demoverzi”. Kromě množství nových zvuků a funkcí postrádají možnost vlastních úprav, z mé strany taky není plná technická podpora.
Následující popis se týká zejména projektů pro MS dekodér
DALŠÍ FUNKCE
F6 – jízda výběhem
Po zapnutí F6 dojde ke zkrokování kontroléru na nulu a vypnutí ventilátoru. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků kontroléru a ventilátoru.
Redukce rozjezdové/brzdící křivky
Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
Zvuk dobrzdění
V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
F20 – broušení okolků v oblouku
Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985
F24 – zvuky tratě
Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986
Zvuky brzdičů
Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
Režim vlaku
Tlačítky F26, F27 a F28 lze navolit typ soupravy. Hodnota zrychlení CV3 se podle toho změní. Při zpomalení se pak přehrávají i odpovídající zvuky brzdových zdrží. Hlasitost je v CV987. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
Současně se na pozici F12 změní zvuk. Je možné zvolit píšťalu nebo houkačku a dvojici staničních hlášení.
Hlasitost je v CV990. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.
Hodnoty CV3 se mění pouze při zapnutém zvuku F8
návody *.pdf
KÓDOVÉ PROJEKTY
Zvukové ukázky
První rozjezd – sada 1, druhý rozjezd – sada 2
150.011 (E 499.2)
stav před rekonstrukcí, cvakání pneumotoru, pístový kompresor.
151.016
stav po rekonstrukci, šroubový kompresor.
Petr Smutek