Zvukové projekty 150, 151

Aktualizace: 31. 10. 2025
Určeno pro dekodéry ZIMO
Ladění pro: Acme, MTB
Velikost: TT, H0
Počet zvukových verzí: 2

Pár slov o řadě 150 a 151
Wikipedie: 150, 151
atlas lokomotiv
prototypy.cz

“Banány” mají charakteristické zvuky ventilátorů. Výkon se ovládá kontrolérem v 56 stupních, z nichž některé jsou tzv. šunty. Technický popis tu nebudu rozvádět, z pohledu zvukaře to funguje takto:

Rozjezd

  •  na 1. stupni se rozběhne ventilátor trakčních motorů. Běží v celém rozsahu výkonu a jeho otáčky jsou neměnné, čili výška zvuku stejná.
  • na 2. stupni se spustí ventilátor odporu. Je to ten charakteristický kravál. Otáčky s navoleným výkonem klesají, tzn. výška zvuku se mění podle výkonu. Nejvyšší otáčky má ventilátor na nejnižších stupních, kdy je proud maximální
  • na 27. stupni se ventilátor odporu vypne (šuntovací stupně)
  • na 33. stupni se opět zapne

 

Brzdění

  • při ubírání stupňů se děje totéž, jen v opačném pořadí
  • při zkrokování na nulu se vypne ventilátor odporu
  • po zastavení se vypíná ventilátor trakčních motorů, dá se vypnout ručně

Elektrodynamická brzda

  • v režimu EDB se spustí ventilátor odporů, jeho otáčky, tzn. výška zvuku se mění v závislosti na proudu
  • EDB odpadá v rychlosti kolem 50 km/h, pod tuto rychlost lokomotiva brzdí jen vzduchem.

Toto všechno už je složité samo o sobě a to nezmiňuji, jak se který ventilátor chová při stažení sběračů za jízdy. Pro zvukový dekodér modelu jsem to musel trochu zjednodušit. Problém nebyl v tom, že by to nešlo zrealizovat. Jde to a dnes díky skriptování velmi dokonale. A při přidávání po jednom stupni s ovladačem Lenz LH100 to vypadá velmi efektně. Předpokládá to ovšem velmi pozvolný rozjezd, takže by to vyniklo tak na nějakém modulovém kolejišti v tělocvičně. Při normálním ovládání Multimausem doma s nemodelovým zrychlením by to vypadalo podivně. Zvuk ventilátoru odporu by se totiž neustále zapínal a vypínal. Zvuky jsem tedy nastavil takto:

Oba ventilátory jsou řešeny pomocí skriptů

  • Při rozjezdu se spustí oba s nepatrným odstupem. Při F19 je odstup větší
  • Během zrychlování je ventilátor odporů v plných otáčkách. Při F19 jen krátce
  • Šuntování jsem vynechal
  • Při brždění kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
  • Po zastavení stále běží ventilátor trakčních motorů po nastavenou dobu, dá se vypnout ihned zapnutím a vypnutím F23
  • Oba ventilátory se dají zapnout pro trvalý chod tlačítky F23 a F25

 

F6 výběh

  • Při výběhu kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
  • Při brždění hučí trakční motory do cca 50 km/h a po dobu brždění běží ventilátor odporů

 

F19 jízda bez zátěže (posun sólo lokomotivou)

  • Při brzdění nejsou aktivní zvuky související s EDB

 

Zvukové  projekty řad 150 a 151 jsou stejné, liší se ale zvukem kompresoru. Řada 150 má pístový, kdežto řada 151 modernější šroubový. Dále jsem u řady 150 zohlednil stav před rekonstrukcí, zvukový projekt obsahuje cvakání pneumotoru.

Projekt 151 obsahuje dvojici staničních hlášení, aktivují se F26+F12 a F27+F12. Projekt 150 má na těchto pozicích trubku vlakvedoucího.

 

Informace o projektech

Po mnoha letech vývoje se představené verze 15 (MX) a 17 (MS) dají označit jako finální. Aktualizace se budou týkat jen drobných vylepšení nebo oprav nalezených chyb.

Projekt je v několika zvukových variantách a několika verzích

MX dekodér, verze 15

Zcela základní projekt.  Oproti verzi MS 17 chybí ruchy tratí a broušení okolků.

MS dekodér, verze 17

Standardní projekt. Obsahuje veškerá vylepšení vývoje mých projektů. Kromě obvyklých funkcí je zde možnost volby staničních hlášení

MS dekodér, verze 20

Dynamický projekt. Zvuky se přizpůsobují aktuální rozjezdové křivce dle zvoleného režimu vlaku.

Tato varianta je k dispozici pouze na objednávku přímo u jacek-modely.

podrobné popisy funkcí a nastavení

 
Kódové projekty

Zvukové ukázky

150.011

E 499.2
stav před rekonstrukcí, cvakání odboček, pístový kompresor


151.016

stav po rekonstrukci, šroubový kompresor


 

Video

 

Petr Smutek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *