Zvukové projekty 750.7 a 753.7

Po letech jsem zrevidoval další projekt a bylo třeba upravit i článek. Po čase zmizí v seznamu dle data publikace.

Dnes představím zvuky pro rekonstruované brejlovce, modernizované lokomotivy mají motor Caterpillar, zvuk je tak od klasických brejlovců zcela odlišný. Zvukový projev motoru je sice od původní lokomotivy méně výrazný a není tak zajímavý. Přesto má něco do sebe.

 

Aktualizace 18. 8. 2020

  • nové verze 16-bitových projektů pro dekodéry MS
  • přepracován systém rozsahu zvuků podle rychlosti. Nově se maximální rychlost definuje v CV57 a neovlivní zvuky motoru. Pokud je třeba rozsah zvuků oříznout, např. při velkém snížení rychlosti, použije se omezení v CV5
  • lepší zvuky trakčních motorů. Nyní hraje zvuk hraje v nízkých rychlostech zvuk s hlubokým tónem
  • turbodmychadlo je slyšet až od 4. stupně
  • řada 750.7 obsahuje staniční hlášení a při zpomalování se přehrávají zvuky trakčních motorů coby brždění EDB

 

Stroje 753.7 slouží v nákladní přepravě pod ČD Cargo, zatímco řada 750.7 jezdí pod ČD v osobní přepravě, je vybavena elektrickým topením. Tomu také odpovídají zvukové projekty.

Funkce

F5 – elektrické topení

Při stisku tlačítka přejde zvuk motoru z volnoběhu na úroveň 3. stupně. Při rozjezdu se zvuky motoru mění až od určité rychlosti. Po vypnutí zvuk opět spadne na volnoběh.

U modelů MTB je na stejné pozici i ovládání světel na stanovišti. Jelikož volné pozice už nejsou, je světlo aktivní pouze při stání, rozjezdem se zhasne.

Pro funkci topení je následující nastavení:

CV339=0 – číslo tlačítka

CV340=3 – číslo požadovaného stupně motoru. Pro deaktivaci se naprogramují do obou CV nuly

 

F6 – tlačítko výkonu

U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce

CV374=6 – číslo tlačítka

CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.

 

Automatická regulace podle zátěže

Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.

 

pomalý rozjezd na volnoběh

Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 rezerva pro světla  
F2 rezerva pro světla  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 elektrické topení u 750.7
 
F6 plný výkon  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 2 krátká  
F12 houkačka -.. Povolte brzdy úplně  
F13 píšťala  
F14 píšťala krátká  
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F24 pískování  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

 

Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Rivarossi H0, MTB v TT a HO. Pro jiné modely nebo kombinaci pojezdů stačí naprogramovat CV světel a CV57 pro rychlost dle potřeby

Uživatelská nastavení

zrychlení CV3, zpomalení CV4, maximální rychlost CV57 a střední rychlost CV6 se dají libovolně měnit.

Maximální rychlost je definována v CV57, hodnotu lze snižovat i zvyšovat bez vlivu na zvuky, rozsah zvuků se vždy přizpůsobí. Je-li potřeba výrazně snížit rychlost a s ní oříznout i rozsah zvuků, je možné použít CV5. Výchozí nastavení je 1, resp. 255

V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.

 

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Hodnoty v projektech jsou shodné jako pro řadu 750 a 754

750, 753, 754 TT MTB

750, 753, 754 H0 MTB

Zvukové ukázky

750.716

     

753.716

     

 

Petr Smutek

Komentářů (8) na “Zvukové projekty 750.7 a 753.7”

  1. Jarda:

    Zdravim vas pane,mam na vas otazku ohledně zvuku od zima.Mam od vas uz par zvuku a chci se zeptat jak lze zvuky ztlumit,použivam myš rocomultimaus.Mam doma malou holčičku tak to řešim,nejsem v tom zběhlej děkuji s pozdravem p.Šimeček.

  2. Jacek:

    Zdravím,

    hlasitost je v CV266, u všech zvuků používám tovární hodnotu 64. Multimausem bez aktuálního firmwavre toto CV programovat přímo nejde, o tom jsem psal článek:
    Druhá možnost je ovládání hlasitosti tlačítky, tato funkce je na F26 a F27, dá se ale přeprogramovat na libovolné pozice, aby to šlo Multimausem ovládat, např. F1 a F2. Je to ale uloženo také ve vysokých CV.

  3. Jozef Gallo:

    Dobrý deň, dával som si u vás nahrať zvuk 750.716 cez model-shop DOOZR na zimo dekoder MS45OP22
    chcem sa spýtať pod akým cv sa dá zvýšiť rýchlosť, skúšal som cez cv 5 max. rýchlosť a nereaguje,
    pred časom som tam bol na predajni že mi blbne tento dekoder tak mi tam resetoval ten dekoder a vyskušal to akože všetko išlo akurát tá rýchlosť sa akosi spomalila preto som skusil cv5 a žiadna zmena.

  4. Jacek:

    Dobrý den,

    viz návody k projektům v tabulce
    http://www.jacek-modely.cz/kodove-projekty/

    Tento konkrétní projekt sice návod nemá, ale popisy jsou všude stejné. Nastavení je dvojí:

    CV57 – max. rychlost, nastavíte libovolně
    v CV5 je hodnota 1, jakákoliv jiná způsobí zpomalení rychlosti, tedy na toto CV nesahat.

    v nových projektech je to obráceně
    CV5 – maximální rychlost, nastavíte libovolně
    CV57 – napětí na motor, všude je stejná hodnota 120, neměnit.

  5. Jaroslav:

    Pekny den. Poprosim Vas o informaciu, mam od Vas zvuk v okuliarniku od ROCO decoder NEM652. Tabulka nastaveni CV je rovnaka ako pri inych dekoderoch? Dakujem

  6. Jacek:

    Dobrý den,

    seznam všech projektů a jejich verzí včetně návodů a ukázek je tady
    http://www.jacek-modely.cz/kodove-projekty/

  7. Martin:

    Dobrý den, mám od Vás aktuální verzi projektu 750.716 pro H0 MTB a trochu mě zarazilo, že F6 ani F19 nemá na zvuky žádný vliv. Je to takto v pořádku, nebo je závada u mě na přijímači ?? Děkuji

  8. Jacek:

    Dobrý den, poslední veřejná verze je č. 15 (zjistíte v CV256) z 23. 1. 2023. Tehdy nebylo možné vytvořit chování trakčních motorů v zátěži, bez zátěže a ještě s brzděním EDB nebo bez. Proto se Vám zdá, že se nic nemění.
    Nová verze 16 s mnohem propracovanějším skriptem bude v některé další aktualizaci.

Napsat komentář