Aktualizace: 29. 10. 2025
Určeno pro dekodéry ZIMO
Ladění pro: MTB
Velikost: TT, H0
Počet zvukových verzí: 8
Pár slov o řadě 850 – 853
Wikipedie – 850 a 851, 852 a 853
atlas lokomotiv – 850 a 851, 852 a 853
prototypy.cz – 850
Ozvučené modely mají nejen příznivce, ale i odpůrce. Ne všechno má cenu ozvučovat, atd. V případě tohoto vozu si ale troufám tvrdit, že zvuky model posunou na zcela jinou úroveň, ať už je to tovární model nebo rukodělek. Zvukový projev hydraulik je velmi specifický. Kromě hlavního zvuku spalovacího motoru je tu kvílení převodovky a plno různých ruchů. V projektech jsem se znažil zvuky namixovat, aby hrály co nejreálněji. Při rozjezdu se nejprve přehrává zvýšení otáček motoru, s mírným zpožděním teprve převodovka. K tomu je nastaveno zpoždění rozjezdu modelu o 1,5 sekundy. U skutečného vozu dochází dvakrát k řazení měničů, poprve v rychlosti kolem 35 km/h, podruhé cca 70 km/h. Pokud tomu strojvedoucí pomůže snížením a následným zvýšením otáček dieslu, je to opravdu výrazný zvukový prvek.
Použil jsem jako vždy dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. U druhé sady chybí kvílení převodovky a řazení. V úvahu připadá ještě pískání turbodmychadla, které u původních M 286.0 nebylo, ale v průběhu provozu řada 850 dostávala motory z rekonstruovaných 852 a 853. Příslušný zvuk v projektech je, je možné ho ztlumit pomocí CV366
Projektů je několik, liší se zvuky motoru a převodovky. Od každého projektu mám navíc dvě varianty. První je pro vozy ČD, motor je u ní nahrán do 6. stupně, 7. je totiž v reálu blokován. K dispozici jsou pak dvě staniční hlášení. U varianty ČSD je i 7. stupeň motoru a místo elektronického hlášení je trubka vlakvedoucího.
U každého projektu jsou některé hodnoty nastavené s drobnými odchylkami, aby se při spojení dvou modelů zvuky nechovaly naprosto synchronně.
Informace o projektech
Po mnoha letech vývoje se představené verze 15 (MX) a 17 (MS) dají označit jako finální. Aktualizace se budou týkat jen drobných vylepšení nebo oprav nalezených chyb.
Projekt je v několika zvukových variantách a několika verzích
MX dekodér, verze 15 
Zcela základní projekt. Oproti verzi MS 17 chybí ruchy tratí a broušení okolků.
MS dekodér, verze 17 
Standardní projekt. Obsahuje veškerá vylepšení vývoje mých projektů. Kromě obvyklých funkcí je zde možnost volby staničních hlášení
MS dekodér, verze 20 
Dynamický projekt. Zvuky se přizpůsobují aktuální rozjezdové křivce dle zvoleného režimu vlaku.
Tato varianta je k dispozici pouze na objednávku přímo u jacek-modely.
podrobné popisy funkcí a nastavení
Zvukové ukázky
Vozy 850.018 a 851.005 měly na nahrávkách nejtypičtější zvuk, 850.015 a 030 už byly před vyřazením, regulátor otáček nefungoval zcela správně.
850 – 853 ČD (850.015)
850 – 853 ČSD (850.015)
850 – 853 ČD (850.018)
850 – 853 ČSD (850.018)
850 – 853 ČD (850.030)
850 – 853 ČSD (850.030)
850 – 853 ČD (851.005)
850 – 853 ČSD (851.005)
Video
Petr Smutek



komentáře (10) k “Zvukové projekty 850 – 853”
Dobrý den,mám prosbu.Jaký používáte nejčastěji zvukový dekodér? A jak je to s nahráním zvuku do něj.Děkuji
Dobrý den,
ZIMO, na konkrétním typu nezáleží, používám takový, který má vhodné rozměry. Ale zvuk můžu nahrát jen do dekodérů této firmy. Více v e-mailu
Dobrý den Petře,
došlo na vás, digitalizace mé M296.1 je realizována, zbývá nahrát zvuk. Digitalizaci provedl Libor Schmidt a k nahrání zvuku doporučil vás. Na termínu se domluvíme v pondělí, zajel bych za vámi. Jenže, jak se dívám jaké funkce nahráváte, tak jak oba víme, není tento způsob pro mne vhodný. Problém je v ovladači FREDi, který má se shiftem 9 funkcí. Takto prostě u většiny příznivců FREMO zatím je. Byl by problém mít verzi pro ovladče FREDi? Zatím zkoumám vaši tabulku a rozhoduji se které zvuky jsou třeba. Více v mailu
tak to je dobře. Úprava projektů pro FRED obecně není problém, důležité zvuky se dají na nižší pozice, ostatní se vyhází. Dá se taky zrušit poloviční rychlost a vypínání křivek F3/F4. Tím pádem pozice F0, 1, 2, 3, 5 jsou na světla, 4, 6, 7, 8, 9 půjde využít na zvuk.
Dobrý den pane Petře,
V pdf pro vel. TT je asi chybně uvedená hodnota CV5.
Místo 130 by asi mělo být správně 230. Alespoň mě to pro hodnotu 130 jede v JOPu v přepočtu 77 km/h, při 230 pak 123 km/h.
Dobrý den,
problém je jinde. V létě jsem po několika měsících práce dokončil projekt 850.018 pro MS dekodér. To znamenalo přepracovat i stávající systém, aby byl jeden projekt použitelný pro MX i MS dekodér. U všech nových projektů se již CV5 nepoužívá, má tovární hodnotu 1, což je totéž jako 255, tzn. plný rozsah. Rychlost se definuje v CV57 libovolně bez vlivu na zvuk. Pomocí CV5 se dá rychlost pouze snížit s ořezáním rozsahu stupňů.
Jenže by to chtělo přepracovat i ostatní projekty a pak pdf a text v článku. Ale prostě nejsou lidi…
Dobrý deň, je prosím možné meniť hlasitost zvuku “brouseni okolku”. Dekoder MS 16bit.
Ďakujem.
Dobrý den,
popis je v návodech, přidal jsem to i do textu výše
Dobrý deň.
Ešte začiatkom roku 2022 som ozvučil model M286.0048 MTB. Použil som zvukový dekodér Zimo MS480P16 a do neho zvuk 850.018 ČSD 16bit. Moja otázka znie: je možné zvýšiť hlasitosť zvuku spaľovacieho motoru a naopak znížiť hlasitoť hydrodynamickej prevodovky? Možno sa o tom už niekde aj písalo, ale nezachytil som to, viem akurát o CV266, ale to je len celková globálna hlasitosť.
Ďakujem vopred za odpoveď.
Dobrý den,
po více než dvou letech je obecně těžké radit, návody jsou platné vždy k nějakému datu.
Nicméně popsaný problém se toho netýká. V projektu jsou od počátků dvě sady zvuků
– motor při zátěži s převodovkou.
– F19, motor bez zátěže, bez převodovky
Takové jsou nahrávky, není možné samostatně upravovat hlasitost.