Zvukový projekt 350

Tento článek bude navazovat na článek o zvukových projektech pro řady 150 a 151

 

 

 

Aktualizace 8. 12. 2024

“Gorily” stejně jako “Banány” mají charakteristické zvuky ventilátorů. Výkon se ovládá kontrolérem v 56 stupních, z nichž některé jsou tzv. šunty. Technický popis tu nebudu rozvádět, z pohledu zvukaře to funguje takto:

Rozjezd

  •  na 1. stupni se rozběhne ventilátor trakčních motorů. Běží v celém rozsahu výkonu a jeho otáčky jsou neměnné, čili výška zvuku stejná.
  • na 2. stupni se spustí ventilátor odporu. Je to ten charakteristický kravál. Otáčky s navoleným výkonem klesají, tzn. výška zvuku se mění podle výkonu. Nejvyšší otáčky má ventilátor na nejnižších stupních, kdy je proud maximální

U rekonstruovaných strojů je ještě tento rozdíl

  • na 27. stupni se ventilátor odporu vypne (šuntovací stupně)
  • na 33. stupni se opět zapne

 

Brzdění

  • při ubírání stupňů se děje totéž, jen v opačném pořadí
  • při zkrokování na nulu se vypne ventilátor odporu
  • po zastavení se vypíná ventilátor trakčních motorů ručně

Elektrodynamická brzda

  • v režimu EDB se spustí ventilátor odporů, jeho otáčky, tzn. výška zvuku se mění v závislosti na proudu
  • EDB odpadá v rychlosti kolem 50 km/h, pod tuto rychlost lokomotiva brzdí jen vzduchem.

Toto všechno už je složité samo o sobě a to nezmiňuji, jak se který ventilátor chová při stažení sběračů za jízdy. Pro zvukový dekodér modelu jsem to musel trochu zjednodušit. Problém nebyl v tom, že by to nešlo zrealizovat. Jde to a dnes díky skriptování velmi dokonale. A při přidávání po jednom stupni s ovladačem Lenz LH100 to vypadá velmi efektně. Předpokládá to ovšem velmi pozvolný rozjezd, takže by to vyniklo tak na nějakém modulovém kolejišti v tělocvičně. Při normálním ovládání Multimausem doma s nemodelovým zrychlením by to vypadalo podivně. Zvuk ventilátoru odporu by se totiž neustále zapínal a vypínal. Zvuky jsem tedy nastavil takto:

Oba ventilátory jsou řešeny pomocí skriptů

  • Při rozjezdu se spustí oba s nepatrným odstupem. Při F19 je odstup větší
  • Během zrychlování je ventilátor odporů v plných otáčkách. Při F19 jen krátce
  • Šuntování jsem vynechal
  • Při brždění kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
  • Po zastavení stále běží ventilátor trakčních motorů po nastavenou dobu, dá se vypnout ihned zapnutím a vypnutím F23
  • Oba ventilátory se dají zapnout pro trvalý chod tlačítky F23 a F25

 

F6 výběh

  • Při výběhu kontrolér zkrokuje na nulu a vypne se ventilátor odporů
  • Při brždění hučí trakční motory do cca 50 km/h a po dobu brždění běží ventilátor odporů

 

F19 jízda bez zátěže (posun sólo lokomotivou)

  • Při brzdění nejsou aktivní zvuky související s EDB

 

F21 – přepínání zvukových sad

U řady 350 je jedna sada stejnosměrná 3kV, druhá střídavá 25kV. K přepnutí dojde pouze při stání a vypnutých zvucích. Tzn. nejprve F21, pak teprve F8.

Na přání je možné vytvořit i obrácené verze projektů 25kV/3kV

Dále zohlednil stav před rekonstrukcí, zvukový projekt obsahuje cvakání pneumotoru a ventilátor odporu běží v celém rozsahu jízdy.

Projekt 350 ZSSK obsahuje dvojici staničních hlášení, aktivují se F26+F12 a F27+F12. Projekt 350 ČSD má na těchto pozicích trubku vlakvedoucího.

 

Vývoj projektů pro MX dekodéry byl ukončen v roce 2023. Projekty zůstanou dostupné, je třeba je ale brát jako silně ořezanou “demoverzi”. Kromě množství nových zvuků a funkcí postrádají možnost vlastních úprav, z mé strany taky není plná technická podpora.

Následující popis se týká zejména projektů pro MS dekodér

 

DALŠÍ FUNKCE

 

F6 – jízda výběhem

Po zapnutí F6 dojde ke zkrokování kontroléru na nulu a vypnutí ventilátoru. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků kontroléru a ventilátoru.

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

Zvuk dobrzdění

V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

F20 – broušení okolků v oblouku

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985

 

F24 – zvuky tratě

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986

 

Zvuky brzdičů

Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Režim vlaku

Tlačítky F26, F27 a F28 lze navolit typ soupravy. Hodnota zrychlení CV3 se podle toho změní. Při zpomalení se pak přehrávají i odpovídající zvuky brzdových zdrží. Hlasitost je v CV987. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

Současně se na pozici F12 změní zvuk. Je možné zvolit píšťalu nebo houkačku a dvojici staničních hlášení.

Hlasitost je v CV990. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

Hodnoty CV3 se mění pouze při zapnutém zvuku F8

 

návody *.pdf

 

KÓDOVÉ PROJEKTY

 

Zvukové ukázky

První rozjezd – sada 1, druhý rozjezd – sada 2

350.008 (ES 499.0)

stav před rekonstrukcí, cvakání pneumotoru
    

 

350.008

stav po rekonstrukci

    
 

Petr Smutek

Komentářů (20) na “Zvukový projekt 350”

  1. Jarda:

    Zdravim pane a přeji pěknej den,mam otazku ohledně zvuku na 350,lze ho dat do BASTARDA 372 V TT. Děkuji Jarda.

  2. Jacek:

    Zdravím, taky přeji hezký den. Pro zvuky 372 mám autentické zvuky a navíc vyladěné taky pro model TT od Kuehna.

  3. Jarda:

    Zdravim pane,mam ještě jednu prosbu jakej zvukovej dekoder si mam koupit a mužete mně poslat zvuk na BASTARDA 372 na poslech děkuji.

  4. Jacek:

    Zdravím, zatím vydržte. O ozvučení chystám celý článek, protože model na to z výroby není připraven. Máme kvůli tomu komplexní řešení zahrnující nejen zvuky, ale i lepší osvětlení.

  5. Jarda:

    Dobra děkuji pane budu se těšit.

  6. Luděk:

    Dobrý den,
    mám už dva roky 372 Cargo v H0 od PIKO a marně čekám na nějaké zvuky. Zvuk pro BR 180 od ESU je snad z úplně jiné lokomotivy a pro mě nepřijatelný, takže jste mi dodal naději, že snad dočkám. Jen doufám, že to do té mašiny půjde. Každopádně díky za naději 🙂

  7. Jacek:

    Dobrý den,
    jak píšu v komentářích výš, zvuky pro 372 a 371 už mám. Video natočím později. Do modelu Piko samozřejmě není problém instalovat dekodér i s reproduktorem, místa je tam dost.
    Zvukový projekt od ESU je slepenec všeho možného, skutečné lokomotivě se ani vzdáleně nepodobá.

    Jen podotýkám, že zvuky mám pro ZIMO. Do ESU nahrát nejdou.

  8. Tonik:

    Dobrý deň,kúpil som si zvuk na gorilu 350 zssk od p. Jaceka .Zvuky sú úžasné ,ale poraďte mi ako si pustím tie krásne píšťalky,lebo mi na F13 a F14 nefungujú alebo mi poraďte ako prepnem medzi 1. A 2. Sadou zvukov.Dakujem s pozdravom anton homolka Prešov.

  9. Jacek:

    Dobrý den, to je divné. A ostatní zvuky od F15 výše fungují? Sady se přepínají F19, u 350 k přepnutí dojde jen při vypnutých zvucích, tzn. stáhnout sběrač (F8), přepnout sady, zdvihnout sběrač.
    Jakou používáte centrálu a ovladač? Např. Multimaus s centrálou Lenz neumí právě funkce od F13 výše.

  10. Tonik:

    Dobrý den,dakujem za bleskovu radu ,ale nefunguje stale F13 a F14.My mame centralu roco 10764 a cerveny multimaus.Zvuky od F15 funguji.Dakujem

  11. Jacek:

    Dobrý den, tahle na dálku se těžko radí, víc v e-mailu

  12. PeTTo:

    Zdravím, ja som TT modelár zo slovneska a staviam ZSSK lokomotívy. a chcem sa spýtať, či ponúkate/budete ponúkať zvuky na 263 alebo 362 ktorš sa dajú urobiť rekonštrukciou z 372 Kuhen. Teraz staviam 263 a neskôr ju budme chcieť ozvučiť. Gorilu samozrejme tiež.
    Ďakujem

  13. Jacek:

    Zdravím, zvuky nenabízím/neprodávám, je však možné domluvit se na nahrání. Zvuky pro řadu 163 a 363 mám, 263 zatím ne, ale vytvořím, nahrávky mám.

  14. MiklTT:

    Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat zda je možné ozvučit Bastardy od Kuehna a koho bych mohl na tuto záležitost oslovit. Mám celkem tři lokomotivy. Děkuji Vám za odpověď.

  15. Qása:

    Opět dotaz na Bastarda – přes p. Holzmana jsem pořídil nový PS pro TT 372 od Kuehna s vaším zvukovým projektem. Mohu poprosit o jeho popis, mapování, …, tak jak máte pro ostatní projekty?
    Díky za odpověď.

  16. Jacek:

    Mapování zvuků je stejné jako u všech projektů. Pouze je tam více funkcí pro světla, F0 – F3

  17. Petr:

    Dobrý den,

    Mám prosbu. Vyšel již někde článek na ozvučení Bastarda v TT od p. Kuehna? Děkuji,

    Petr

  18. Jacek:

    Dobrý den,

    nevyšel a ani není v plánu. Možnosti ozvučení jsou totiž dvě. Buď se reproduktor umístí mezi imitace trafa a bateriové skříně, které se kvůli tomu musí řezat a frézovat a nebo se vymění DPS a pak kromě umístění reproduktoru nad motorem umí model i plnohodnotné osvětlení, viz příspěvek od Qása výše. Potíž je v nedostupnosti desek, myslím, že tohoto času se dá objednat deska jen s kompletním ozvučením u itvlaky.cz
    tady video se starou verzí zvuků
    https://www.youtube.com/watch?v=DCydOugXyRs

  19. Petr:

    Dobrý večer, děkuji. Možná bych zkusil průsvitný reproduktorek, na který jsem někde na fóru narazil.
    Mám totiž 371 015 (Pepina) se zvuky od Vás. Světel jsem si všimnul. Je to pěkná vychytávka. Akorát po dosazení dekodérem kastle nesedí nadoraz, budu muset trochu frézovat ve střeše (pod ventilátory). Spíš se bojím, kudy povedu kabílky dolů do trafa. Nevím, zda dokážu vyvrtat v rámu dírky. Asi zkusím raději vyfrézovat drážku po vnější straně.

    Děkuji, Petr

  20. Petr:

    Omlouvám se 371 005

Napsat komentář