Aktualizace: 22. 10. 2025
Určeno pro dekodéry ZIMO
Ladění pro modely: MTB
Počet zvukových variant: 1
Pár slov o řadě 842
Wikipedie
atlas lokomotiv
prototypy.cz
O tomto projektu se tentokrát rozepíšu podrobněji, protože postup tvorby zatím nemá obdoby.
Ozvučení “kvatra” přináší hned několik problémů. Vůz má hydromechanický přenos výkonu a čtyřstupňovou převodovku. První stupeň je hydraulický, motor má otáčky podle výkonu navoleného konrolérem. Ostatní stupně jsou mechanické, motor mění otáčky s rostoucí rychlostí. Projekt Zimo může být čistě mechanický přenos, jako je v projektu M 131.1 nebo M 275.1. Tam zvuky motoru dekodér “ohýbá” podle rychlosti modelu změnou frekvence. U 842 se to však nedalo poslouchat. A to ještě má 842 dva motory a ve výkonu charakteristické hučení převodovek.
Tohle všechno dekodér nejen vůbec neumí, ale nedá se to ani nijak nahrát. A pořízená nahrávka protáčení motoru naprázdno byla skoro nepoužitelná kvůli velmi rychlým přechodům mezi otáčkami, viz ukázka
Během let tvorby jsem získal určitou praxi v různých úpravách a mixování, ale tady bylo třeba vymyslet úplně jiný postup.
Zvuky jsem vytvořil nejdříve do simulátoru Openrails, abych měl představu jak to vlastně má hrát. Zde je výhoda, že všechny použité zvuky se jednotlivě složí jako mozaika a simulátor je přehrává podle nastaveného chování. U každého jednoho zvuku se dá nastavit hlasitost, závislost na rychlosti, výkonu, atd. Mým záměrem bylo tyto zvuky kompletně vyladit zde a potom ze simulátoru nahrát potřebné sekvence pro model. Takhle vypadá výsledek
Mimochodem uživatelé OR se taky dočkají, když už to vzniklo.
Druhá věc byla tyto zvuky nějak dostat do dekodéru. Kvatro v simulátoru má reálné chování, model se však nemůže rozjíždět na dráze několika metrů skoro 3 minuty. Upravil jsem proto vlastnosti i ovládání tak, aby odpovídaly modelu. Šlo zejména o konstantní tažnou sílu, procenta voleného výkonu a akceleraci. A pak o laborování s dobou rozjezdu z nuly na 100 km/h. Pomalý rozjezd bude znít reálně, ale s modelem nepůjde normálně jezdit, příliš rychlý rozjezd zase zní nepřirozeně. Došel jsem k rozumnému času cca 23 sekund a to vypadá v simulátoru takto
Nakonec bylo třeba z PC do PC nahrát potřebné sekvence v různých režimech jízdy a výkonu, sestříhat a totéž stvořit ještě s rychlejším rozjezdem a odlišnými zvuky pro druhou sadu dekodéru. Postup samotné tvorby projektu už je “výrobní tajemství”. Jak jsem psal v úvodu, dekodér neumí hydromechanický přenos, to ale neznamená, že to nejde.
Spolu s doladěním pro model tohle vše zabralo cca 100 hodin čistého času.
Jen podotknu, že se jedná o 842 s původními motory. Nahrávky rekonstruované verze nemám. U ní by bylo navíc ještě hvízdání turba.
Informace o projektech
Po mnoha letech vývoje se představené verze 15 (MX) a 17 (MS) dají označit jako finální. Aktualizace se budou týkat jen drobných vylepšení nebo oprav nalezených chyb.
Projekt je v několika zvukových variantách a několika verzích
MX dekodér, verze 15 ![]()
Zcela základní projekt. Oproti verzi MS 17 chybí ruchy tratí a broušení okolků.
MS dekodér, verze 17 ![]()
Standardní projekt. Obsahuje veškerá vylepšení vývoje mých projektů. Kromě obvyklých funkcí je zde možnost volby staničních hlášení
MS dekodér, verze 20 ![]()
Dynamický projekt. Zvuky se přizpůsobují aktuální rozjezdové křivce dle zvoleného režimu vlaku.
Tato varianta je k dispozici pouze na objednávku přímo u jacek-modely.
podrobné popisy funkcí a nastavení
Zvukové ukázky
první rozjezd – jeden motor bez zátěže, poté start druhého motoru a druhý rozjezd při zátěži.
842.035
video
Petr Smutek



komentáře (11) k “Zvukový projekt 842”
Bravúrne zvládnutý zvukový projekt ! Profesionalita zvukového majstra vychadza nielen z technickych znalostí, ale aj z praxe tykajucej sa reálnej predlohy a potom použitia v samotnom modelovom svete, čo je u Teba vzácna súhra znalostí ktorych vysledkom je vdýchnutie života do modelu…. Čím je model bližšie k predlohe, tým viac sa prejavujú negatívne aspekty jednotlivej mierky, teda čím väčšia mierka, tym viacej priestoru potrebuje. To bude platiť stále a neexistuje spôsob, ako tento fakt obísť pri stavbe koľajiska. Alebo sa zmieriť s malym priestorom a postaviť len funkčnú dioramu….hoci aj v mierke 0….
Díky Ivore ! Dá se říct, že tvorba čehokoliv vyžaduje jisté nadšení pro věc jinak to sklouzne do průměru. V mém případě je hlavní motivací to, že jsem sám modelář a u zvuků i uživatel, zpravidla první v pořadí.
Dobrý večer.Prostě perfektní.Jenom mne mrzí,proč tam dáváte hlášení se čtvrtým nástupištěm?Kolik modelářů má doma tolik místa,že má velká nádraží a ještě čtyři perony k tomu.Jinak si moc Vážím Vaší práce.S úctou k Vám Milan Fara
Dobrý večer, děkuji. No proč, to je jednoduché, jelikož je to pouhý doplněk, nikoliv zvuk vozidla. A zvuky hlášení prostě nemám, není z čeho vybírat.
Ovšem není problém tento zvuk vyměnit, když uživatel nahraje svoje.
Pro zvuky staničního hlášení bych doporučil nějaký mp3 přehrávač s reproduktorem vyvedeným např. u staniční budovy. Pak jich člověk může mít desítky, či stovky a ještě v CD kvalitě.
Dobrý večer.Děkuji za vysvětlení a Váš čas.
napríklad tu je riešenie zvukov na kolajisku: http://www.vejrov.cz/2017/09/arduino-7-stanicni-rozhlas-zvuk.html
Zdravím Vás pane Smutku, předem bych chtěl ocenit Vaši profesionalitu, kvalitu a nadšenost pro věc, doufám, že tu můj dotaz už není někde zodpovězen, ale chtěl bych se Vás zeptat. Bude projekt na 842 zpracován i s Catr motorem ? Předem Vám díky za odpověď a Váš čas, s pozdravem Martin Hanzlíček.
Zdravím Vás pane Hanzlíčku,
Děkuji za uznání, jsem rád, že se zvuky líbí.
Předně, fascinují mě fráze “udělá se, zpracuje se, bude v plánu”, atd. Ono samo se ještě nic nevytvořilo, vždy pro to musí někdo něco konkrétního udělat. I v případě projektu 842 jeden kolega vzal kameru, domluvil si v depu nahrávání a zdokumentoval protáčení motoru. Pak jsem teprve mohl vůbec začít dělat nějaký projekt pro dekodér.
Rekonstruovaná 842 nemá Catr, má tuším Tedom. Ovšem nahrávky nemám a ani žádné možnosti jak se k tomu dostat. Musel by to někdo nahrát nebo aspoň domluvit nahrávání v mém okolí. Bez toho není možno uvažovat o nějaké tvorbě.
Nahrávky motoru Tedom mám, dokonce několik, ale z řady 810. Jestli ty motory jsou stejné nebo se liší, na to by musel odpovědět někdo znalý.
Ano máte pravdu, je to motor Tedom. Tady se velice omlouvám za mou neznalost, spletl jsem si to. Už je to přeci jenom nějaká doba, co u nás zrušili 842 a nahradil je GW train. A ne ty motory nejsou stejné, nebo alespoň typ je jiný a podle zvuku, to bohužel nevím. A jistě chápu, že to nefunguje stylem udělá se samo, chápu Vás, je potřeba, aby to někdo znalý a šikovný v oboru, promyslel a udělal, což Vy máte své zvukové projekty zpracované prvotřídně, a to nejenom v rám ČR, ale ještě jsem neslyšel zvuky do modelů od kohokoliv jiného z Evropy, který by Vám sahal jenom po paty. Jako musím doopravdy říct klobouk dolu nad Vaší prací a nad tím, že když někdo potřebuje menší změnu zvuku nebo něco, tak Vy se mu snažíte vyhovět. Tak se ještě tedy omlouvám, za to do budoucna a tak. Určitě pokračujte ve své perfektní práci.
Děkuji, no dělám to jako koníček, proto mám k tomu spíš fandovský přístup. Nutno však dodat, že bez stejného přístupu různých kolegů by nevzniklo tolik nahrávek. S tou 842 by to bylo stejné, pokud by byla nahrávka nebo možnost to někde nahrát, rád potom vytvořím další projekt. Ale bez nahrávky nelze.
Jinak v Evropě jsou rovněž výborní autoři, ale buď k tomu mají spíš komerční přístup nebo své výtvory moc neprezentují
Čtu jak je to složité! A dobré výsledky! Jen se zeptám, zda-li by u těchto motoráků (hydry, kvatro) šel nasimulovat volnoběh motoru při snížení rychlosti a po jejím srovnání zase automatické zvednutí otáček odpovídající dané rychlosti. Lze to jen pomocí F6? Tedy dotaz s omluvou, že to třeba ani neumím pořádně ovládat…