Stavba čmeláka 770 025-5

Dalším modelem, jehož dokončení mi trvalo bez mála čtyři roky, je čmelák 770.025-5. Ne snad, že by stavba byla natolik náročná, spíš naopak, ale ale kvůli různým okolnostem jsem ji musel neustále odkládat. Kvůli tomu nakonec prošel zejména pojezd svým vývojem.

Stavebnice lokomotivy je od firmy DK-model, její stavbu popisovat nebudu, v tomto článku se zaměřím na pojezd. Ten jsem chtěl sestavit z náhradních dílů firmy Tillig.

O podobě čmeláka bylo rozhodnuto v okamžiku, kdy mi budoucí kolega a kamarád poslal tabulku ze zrušené ostravské 770.025-5. Fotku skutečné lokomotivy se mi nepodařilo vypátrat, vypadala ale stejně jako mnoho jejich sester.

 

Nyní k pojezdu. Podvozky z náhradních dílů připadají v úvahu z lokomotivy M 61 Nohab a zbytek jsem chtěl použít z lokomotiv V 100 jako u jiných přestaveb. Rám z V 100 jsem nastavil, aby měl požadovanou délku a objednal jsem z dalších dílů prozatím jen podvozky.

 

Dál jsem se občas věnoval jen povrchové úpravě

 

 

Zajímavé je srovnání s čmelákem ze stavebnice firmy KuBer. Ač obě firmy dělají totéž, není to totéž.

 

Obtisky jsem si nakreslil podle jiných ostravských 770 a tabulky jsem si nechal vyleptat. U tohoto modelu jsem si taky vyzkoušel patinu suchými křídami. Štětečkem jsem nanášel a roztíral prášek vzniklý rozdrcením černé a hnědé křídy. Pak jsem model přestříkl bezbarvým lakem a znovu nanášel prášek, dokud to nebylo ono.

Mezitím se vývoj pohnul o něco dál, firma DK-model začala nabízet mosazný rám vyřezávaný laserem. Protože je opravdu těžký, nahradil jsem jím původní rám z V100 a začal jsem konečně pojezd dávat dohromady. Použil jsem i původní plošný spoj, který jsem zúžil a nalepil na motor dost vysoko, aby nerušil průhled kabinou.

Pak model čekal zase půl roku než budou “přebytečné” finance na dekodér. Použil jsem Lenz Silver-mini a po jeho přiletování se konečně po neskutečně dlouhé době čmelák rozjel vlastní silou. Hned se ale ukázalo, že motor z V 100 je naprosto nevhodný, lokomotiva měla malou tažnou sílu, do stoupání se doslova plazila s polovinou uvažované soupravy “wapek”.

Pojezd jsem tak hned rozmontoval a dosadil jsem motor Bühler z lokomotiv E 11 nebo E42. Stejný motor by měl být i v “Nohabkách”. Motor je třeba před montáží upravit. Setrvačníky jsem nalisoval co nejblíž motoru a bylo nutné zkrátit i hředel, která z obou stran přečuhovala.

 

Skříň lokomotivy je třeba z vnitřní strany přebrousit, aby se motor dovnitř vešel. Jde o přečnívající část rámu a kliky. Určitým problémem je vysoko položená osa motoru a převodovky podvozků, které jsou o dost níže. Kardany vedou dost zešikma. Jejich pohybu to nebrání, ale způsobuje to při rychlejší jízdě hlučnost. Možná by pomohlo jeden setrvačník odstranit a prodloužit kardany. Nejlepší by asi bylo vyfrézovat v rámu vybrání, aby motor seděl níž. Na to ale nemám vybavení.

 

Hotový model při posunu ve stanici. Chybí snad už jen osvětlení a brzdové válce na podvozcích.

 

Petr Smutek

komentáře (11) k “Stavba čmeláka 770 025-5

  1. Dobrý den.
    Právě stavím čmeláka a zarazila mně informace o slabém výkonu motoru z V 100. Předpokládám, že je tam Mashima 1020, dle parametrů 0,68 W. Koupil jsem 1024 s udávaným 1 W. Nevíte jaký výkon má Buehler? Jednoho mám doma, ale nechtěl jsem ho tam dávat kvůli rozměrům ( kardany ) a hlučnosti. Rám jsem si dělal sám z 4 mm plechu, Frézovat jsem musel a není to problém, relativně.
    V 100 jsem použil u Brejlovců a utáhnou zkusmo 5x rychlíkový. Kolik máte promile na stoupání?
    Jinak Wapky od Tilliga mají k…..ký odpor.

  2. Dobrý den,
    ty motorky z V 100 jsem zkoušel použít ve všem možném, mimo jiné i v mosazných pojezdech a jsou opravdu slabé. Kdysi jsem je chtěl použít do pojezdů pro 842, 854 a brejlovce. Výrobce pojezdů mě před tím varoval, jak tvrdil, pokud se budu snažit motor zastavit prsty, nesmí to jít snadno, pokud s ním budu točit naprázdno, musí být znát síla magnetu. Ani jedno se u tohoto typu Mashimy neděje, zastavit se dá při plném napětí takměř dotykem…
    K té tažné síle, tento čmelák z článku utáhl do stoupání asi 5 wapek, sergej od Roca 15 a nemá problém. Nejde ale o počet vozů, jde o to, že lokomotiva nemá výkon, tzn. zpomalí až zastaví. O stoupání také nejde, při větším počtu vozů má dojít k prokluzování, ale tento motor zastaví a hrozí shoření. To je špatně

  3. Dobrý večer.
    Děkuji za odpověď. Doma jsem se schválně podíval do V 100 a podle rozměrů je tam pravděpodobně Mashima MH-1224/D/CF o výkonu 0,48 W. Já jsem zakoupil Mashimu o výkonu 1 W, takže uvidíme. Záleží taky na zpřevodování podvozku. Tady jsem asi nešťastně použil upravené podvozky z BR 250.
    Původně jsem se chtěl zeptat na jinou věc. Ale zabrousil jsem do vašeho slovníku a vrátil se v duchu asi 25 let zpět do doby, když jsem byl na gymplu v Bohumíně a přišli tam lidi z Dětmarovic a Lutyně.
    Ta otázka je na osvětlení. Má Čmelák v reálu červené koncové osvětlení ? Promiňte,že se ptám jako diletant, ale muselo by být integrované do hlavních světel. Děkuji.

  4. Dobrý večer,
    ano, čmelák má (jako každé hnací vozidlo) také červené světla, narozdíl od mého modelu. Svítilny jsou sdružené s bílou a červenou žárovkou. Např. jako T 478.1, 2; M 240.0, M 286.0,1; atd.

  5. Dobrý večer,
    Ahoj Martine už máš postaveno? Zajímá mě jestli jsi použil tu mashimu 1024? Pokud ano má dostatečný výkon? Díky za odpověď

  6. Dobrý večer.
    Mám téměř postaveno. Je zdigitalizovaný a čeká mně osvětlení a zasklení. Mám tam nainstalovaný dodatečný tišťák umožňující nezávisle zapínání dálkového světla, osvětlení kabiny a vypínání koncového osvětlení.
    Použil jsem Mashimu 1024 a má dostatečný výkon. Připojil jsem za něj 12 osvětlených rychlíkových vozů. Vic nemám. Celková délka vozů 240 cm. Mám stoupání 35 promile a čmelák se rozjede i v kopci, v zatáčce a neprokluzuje. Váha čmeláka 185 g a bandáže na 3 kolech.

  7. Dobrý den.
    Chci v dohledné době také stavět čmeldu. Zajímalo by mně jaké tam máte ty setrvačníky. Podvozky mám z Nohabky, rám bude od DK model, motor Mashima 1024. Našel jsem tento setrvačník: http://pojezdy.eu/eshop/na-osu-15-mm/14-setrvacnik-10×7-15.html nebo tenhle: http://pojezdy.eu/eshop/na-osu-15-mm/1643-setrvacnik-115×8-15-peu.html, ten první nevím protože má kuželovou díru, abych pak dostal setrvačník tam kam potřebuji. Pokud jste použil jiný prosím kde ho sehnat. Děkuji za odpověď.

  8. Dobrý den,

    jak píšu v článku, originální motor Mashima z V100 je pro tuto lokomotivu příliš slabý. Měl by to být právě typ 1024. Motor Bühler je přímo z Nohabky, takže se nabízí koupit na přestavbu celou Nohabku. Setrvačníky jsem tím pádem neřešil, motory jsou z modelů Tillig.

    Jediné co již neplatí jsou ceny v tabulce, zejména u V100 byly zdraženy na víc než dvojnásobek, údajně kvůli oblíbenosti českých modelářů v těch přestavbách…

  9. Zdravím, chtěl bych se zeptat mám rozdělaného čmeláka, barevné schéma stejné jako u toho vašeho jen nevím jaké odstíny barev mám použít. Nepamatujete si jaké jste použil? Díky

  10. Pamatuji, protože jsem to použil u nespočtu modelů. Červeň rubínová ve spreji, RAL 3003, žlutá chromová 6200 ČSN, Agama C51P, šedohnědá 2179 ČSN, Agama C60P, ty jsem natíral štětcem.

Napsat komentář: Olda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *